Hoppa till innehåll

Foto

Positivt Och Förbättringsområden Från Slättaslaget 7

22 replies to this topic

#1 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 08 januari 2012 - 19:46

Hej!

Nu är Slättaslaget 7 avklarat och vi arrangörer är mycket nöjda och tycker mycket fölt på bra!

Men nu vill vi har era intryck så vi kan utveckla turneringen och göra Slättaslaget 8 till en förhoppningsvis ännu bättre upplevelse än Slättaslaget 7.
Jag har redan nu ganska klart för mig vad jag vill ändra till nästa år men jag vill verkligen jätte gärna har era synpunkter på saker och ting!

Jag vill ha era inputs om speciellt:

Senariona
- Match 1: Battleline
- Match 2: Mysterious Creature
- Match 3: Stay intact!
- Match 4: Caputre and maybe hold?
- Match 5: KILL THE KING and humiliate his banner!!!
Kiosken (Utbud och priser)
Schemat (Start tid, raster, match tid etc)
Informationen
Terrängen och Borden
Komp stegen. VP/Kompsteg och Komp 10.0-15.0
De ställerna som ni övernattade på så jag vet vilka jag ska rekommendera andra tills nästa år

och sedan får ni gärna kommentera allt möjligt som ni kan komma på.

#2 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 08 januari 2012 - 22:40

Lite tyck och tänk från soffan i Göteborg:

Scenariona: Skönt att börja turneringen med en enkelt battleline för att bli lite varm i kläderna. Övriga scenarion gillar jag också. Det är alltid roligt att spela lite tokiga grejer som Creature-scenariot, där ingen riktigt vet vad som händer.

Kiosken: liten men effektiv. Bra.

Schemat: alldeles för tajt, tyvärr... Jag har aldrig tidigare haft några problem att spela färdigt mina matcher, då jag oftast spelar ganska fort. Nu hann jag endast klart med 1 av 5 matcher, och det känns alltid tråkigt att stressa igenom slutet och att inte få spela till avgörande. Vet inte om det är jag som spelar åttonde långsammare än sjunde, detta var min första åttondeturnering, eller om det är för lite med 3 h på 2500 p. Hade gärna sett en halvtimme till på varje match så att man hann klart. Schemamässigt hade det gett slut vid 21.45 på lördag och 17.15 på söndag. Visst, det är sent, men det är bättre att hinna spela klart när man ändå spelar.

Info: sjukt bra med projektor! Tydlig och bra info om var och mot vem man ska spela. Bra info om hur rapportering ska ske. Lätt att hitta lokalen även för oss utbölingar tack vare bra info här på forumet.

Terräng och bord: riktigt snygg terräng, bra med terräng på varje bord. Kul! Dessutom jättesnyggt med så många temade bord med passande terräng. Toppen!

Kompspann: Bra. Kände innan att spannet kanske var lite för litet, men med turneringen bakom mig känns det bra.

Att tänka på: sportsmanship kan nog fixas lite. Det känns lite skumt att sätt ut det öppet, och så tror jag att skalan 1-3 är lite liten. Jag hade fem riktigt bra och trevliga matcher och satte följaktligen 5 treor, vilket jag tror att många gjorde. Det blir lite dålig spridning då. Har dock ingen bra lösning på det, det har jag alldeles för lite turneringserfarenhet för.

Min egen insats: Trots en inte alltför imponerande 35:eplats är jag nöjd. Jag uppnådde mina realistiska och lågt satta mål: att inte komma sist och att ta spelpoäng i varje match. Jag vann visserligen ingen, men mina små gynnare var riktigt roliga att spela och det mesta funkade ungefär som det var tänkt. Jag ska göra några små justeringar, men annars tror jag att jag har en armé jag kommer att spela igen. Hoppas att den bjöd på underhållning och i alla fall lite motstånd!

Som avslutning måste jag också säga att jag tyvärr är sjukt besviken på vandrarhemshotellet. Jag missade att anmäla att jag skulle anlända sent, fick ett telfefonsvararmeddelande att de skulle lägga nyckel till mig i receptionen när de stängde. Där låg dock ingen nyckel när jag anlände vid 22-tiden, och den som svarade på deras journummer ställde sig helt oförstående till att jag ville ha det rum jag blivit lovad, och ville inte hjälpa mig. Tack vara Dynefors och co samt en osannolik telefonkedja som bland annat gick via Borås slapp jag dock tillbringa natten ute i det kalla Lidköping. Tack!

På det hela taget: kanonroligt! Jag återkommer gärna!

#3 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 12:12

Svårt att säga nått Mattias inte sagt redan :) men jag vill passa på att tacka för en fantastiskt trevlig turnering! Kaffe och två panodil på söndag morgon räddade mitt liv och gjorde mig till en trevligare motståndare för alla :)
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#4 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 16:02

Här kommer mina synpunkter!

Scenarios har jag inga direkta synpunkter på. Monsteruppdraget verkade lite bökigt dock så jag brydde mig aldrig om att summona han och min motståndare hade inte heller några planer på det då han var upptagen på annat håll så han dök aldrig upp :)

Kiosk, bra med gratis kaffe!

Tror jag hann färdigt med 3 av matcherna men det är klart, en halvtimma till hade inte skadat eller en kvart iaf!

Väldigt bra arrangerat och det var nog ingenting som jag kände saknades eller så.
Bäst av allt var borden som var väldigt bra och snygga överlag och vissa var riktigt fantastiska!
Kompstegen upplevde jag inte som något direkt problem men jag skulle nog kunna tänka mig en ökning till säg 16-17.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#5 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 17:47

Det är svårt det där med match tider, vill bara förtydliga att det låg 3timmar i schemat per match och det ska varje match inte ta mer än det. Dock fick de flesta ungefär 10-15min extra per match.

Det blir skärpning på det nästa år. Men på det hela taget så blev allt som allt bara 15min försenat på Söndagen.

#6 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 17:53

Givetvis ska schemat följas, och det är ruggigt bra att bara vara 15 min sena efter 2 dagar och 5 matcher. Men jag tror fortfarande att 3 h är lite kort, och skulle gärna se en förlängning så att fler matcher blir färdigspelade.

#7 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 18:02

Bra saker:

+ Borden. Ni håller samma höga klass som vi i Västerås! En sann fröjd att spela på era bord! Förutom dom där grusade/knottiga borden som jag tycker kan brinna i helvetet! Ja, dom är snygga, men jävlar vad dom är jobbiga att spela på. River upp knogar och nagelband var enda gång =(

+ Lokalen. Bra lokal. Luftig och fint! Det blev ju lite små-trångt ibland men aldrig så att det var ett problem! Bra med gratis parkering precis bredvid också!

+ Arrangörerna. Ni verkade ha koll på läget, allting flöt på bra. Inga konstigheter. Mycket bra och tydlig information!

+ Kiosken. Grymt bra att sånt finns så man kan få sig en välbehövd sockerkick! Även om jag aldrig köpte något eftersom att jag inte hade cash med mig =(

+ Scenarios. De var roliga och kändes även balanserade och som ett kul tillskott till matchen!

+ Över lag Mycket, mycket bra! The Kaj approves!

Men, lite kritik ska ni få också:

- Målningsbedömningen. Även om det inte påverkade något för mig nu, så vidhåller jag ändå att målningspoäng ska hållas separerat från BP och INTE kunna avgöra vem som vinner en turnering.
Jag är troligen förhållandevis ensam om den här åsikten, men jag vill ha den framförd i alla fall. =)
Sen blev jag lite sne på att min målningspoäng sjönk för att jag inte hade ställt upp crew till boltarna och handlers till Hydran. Hade varit bra om sådana vesäntligheter hade poängterats informativt innan turneringen. Speciellt om sådant nu prompt ska påverka vem som kan vinna...

Och det är väl det enda negativa jag har att säga, förutom...

- "Draken" (Jag nämner inga namn, men många vet nog vem jag delade rum med på hotellet...) ska också få sig en känga. Jääääävlar vad den mannen snarkar! Jag fick sova inklämd i badrummet på vårt hotellrum. Föga spektakulärt kan jag säga. Men släpar man in bäddmadrassen och extra kudde och extra filt så blev det ganska mysigt! Lite trångt bara...^^

Var på väg att skippa den här turnernigen, men valde i sista stund att fullfölja min plan och åka dit. Det ångrar jag inte en sekund!
Tack för det - Både arrangörer, motspelare och allt annat kul folk jag hängde med på kvällarna! =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 18:36

Det var en väldigt bra turningen som det alltid är på slättarslaget.
Jag är positivt inställd till allt utom en sak och det var lunch tiden på söndag eftersom nästan allt var stängt vid den tiden.
David "Dangerous" D

#9 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 351 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 19:32

Mycket bra turnering, Varit på 2 nu och återkommer nästa år.

Det mesta har redan nämnts enda problemet jag såg var som ni redan vet lunchen på söndagen.
Matchtiden på 3h är standard och brukar alltid fungera bra.

//Dennis "kajs ondskefulla drake" Palmkvist

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#10 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 19:55

- Målningsbedömningen. Även om det inte påverkade något för mig nu, så vidhåller jag ändå att målningspoäng ska hållas separerat från BP och INTE kunna avgöra vem som vinner en turnering.
Jag är troligen förhållandevis ensam om den här åsikten, men jag vill ha den framförd i alla fall. =)
Sen blev jag lite sne på att min målningspoäng sjönk för att jag inte hade ställt upp crew till boltarna och handlers till Hydran. Hade varit bra om sådana vesäntligheter hade poängterats informativt innan turneringen. Speciellt om sådant nu prompt ska påverka vem som kan vinna...

Nej du är inte helt ensam i hela Sverige att tycka det, jag går också i dom tankarna att spelet är en sak och målningen en annan. Dock går dom lite hand i hand så vi får se vad som kan ändras där.
Ok, jag köper resonemanget runt warmachinen crew t.ex att det borde framkommit i infon att det gäller att ha dem framme men som jag tala med Björn Ericson om att modellen är inte fullständig utan crew. Du skulle ju fått samma minus om t.ex en drake saknade en vinge eller något. Men det ska vara tydligare inför nästa år!

Lunchen som både du, draken och buffy nämner kom vi på när det närmade sig det. Dock flyttades starten av matchen efteråt men vi ska fixa till det tills nästa år.

Match tiden på 3 timmar är väl kanske en större diskussion än bara för Slättaslaget men jag tycker nog att man ska klara av att spela 2500p på 3 timmar.

#11 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 20:21

Fint, då är vi iaf två. ^^ Brukar ha rätt mycket uppförsbacke i den här diskussionen. Och en smidig kompromiss kan vara att det ska vara Väldigt lätt att få maxpoäng i målning.

Och jo, jag håller med dig Lego, om att modellen inte är fullständig utan crew. Så jag ska inte lägga hela skulden på er utan får ta på mig en del själv! (Blev väl mest lite grinig för att detta var första gången som jag valde att Inte ta med sagda modeller just för att ingen Någonsin tidigare har brytt sig...)
Men som du säger så skadar det inte att vara tydlig!

Lunchen sade jag förvisso inget om, men jag håller med det som sagts icke desto mindre, att det var lite svårt att hitta schysst krubb vid den tiden.

Och ja, 3 timmar för en match bör räcka.
Är väl en annan sak om man lirar en soft match hemma, men på en turnering så kan nog de allra, allra flesta hålla det tempot =)

//The Kaj

#12 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 09 januari 2012 - 21:22

+1 på allt positivt! Fantastisk turnering, varit där tre år i rad och alltid lika trevligt. Underbart med gratis mjölk och pepparkakor! :D (kaffe är för vuxna och smakar bajs, men drick ni andra det om ni vill, mer mjölk till mig)

-1 på Kajs kommentar om målning, tycker absolut den ska ingå i slutpoängen, detta är en hobby, inte bara ett spel. Jag blev själv peppad till att lägga på fler highlights och snygga till min armé när jag såg att de små poängen kanske kunde gett mig en tredje plats :)

Angående tre timmar.. Det beror lite på vad man spelar, testa att spela 250 råttor med skytte och magi mot 250 goblins med skytte och magi och helt plötsligt är det lite svårt på tre timmar. Tycker nästan arméer som är fler än 150 modeller ska få 15min extra, men ser inte hur man ska lösa det praktiskt så man får väl helt enkelt spela utan de där 250 goblinerna eller råttorna, släng in en abomb/spindel för poängen så går det snabbare :P
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#13 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 11:37

Ok folket har sagt det mesta redan men ska skriva lite kort och sen kommentera....

+ Ja allt i stort, ni gör ett grymt bra jobb och tacka terrängmakarna också för de har man inte lärt känns på samma sätt. :)

- Ingenting egentligen

Några kommentarer:

@Flogger: Det finns ett målningspris men inget best general så tycker du har mer än fel....ja så fel man kan ha....

Sen angående tiden, seriöst jag ahr spelat Skaven, orcher, Empire, High Elves, Demoner, Dvärgar, Dark Elves, Wood Elves, Lizardmen, Vampire Counts, Chaos Dwarfs....säkert missat nån....och ALDRIG behövt mer än 3 timmar utan oftast klar med minst 30 min i marginal.....
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#14 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 11:43

Det verkar ju bara vara jag som har problem med tiden, men anledningen till att jag tog upp det är att jag aldrig haft några problem med att hinna klart tidigare. Jag har ju som sagt doch inte turneringsspelat åttonde förrän nu, och heller inte turneringsspelat så mycket poäng, och det kan mycket väl vara så att jag helt enkelt spelar åttonde långsammare än sjunde. Jag får helt enket försöka speeda upp.

#15 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 11:54

Grymt bra men fixa dold sportsmanship i 5 steg och fortsätt hålla de poängen utanför vem som vinner eller ej. Lite längre tid på matcherna hade varit fint, även om jag spelade klart alla. Tummen upp till er! =D

#16 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 12:18

Jag kan säga att en sportman ship skala mellan 1-5 inte hjälper, Alla andra år har alla fått 5or utav varandra fram och tillbaka. Så det är inte lösningen på sportsman problematiken.

#17 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 12:36

Jag tycker att sportmenship ska vara hemligt. När jag gick fram efter min första match och såg att alla hade fått 3 så gav jag min motståndare 3 för jag insåg att det skulle bli standarden. När det är öppen sportmenship så ger de flesta samma som motståndaren ger de.
Jag gav alla 3 i sportmenship även om det bara var Unge som förtjänade det. Alla sóm har mött honom vet nog det och hade det varit stängd sportmenhsip så hade nog han vunnit.

När det gäller målning så tycker jag inte det ska vara med i slutpoängen och det samma gäller för sportmenship och quiz när det är med. Jag kommer aldrig måla bra och det spelar ingen roll hur mycket man får i målning och jag vet att många av de som målar bra gör det för de tycker om att måla så de skulle göra det även om de inte fick poäng för det.

Eftersom jag inte målar bra så tappar jag ofta placeringar pga av min målning men ibland så målnar jag en hel arme av någon som målar riktigt bra och då för jag jättebra målningspängen även om jag inte kan måla och det känns lite fel. Det är även så att man kan köpa en snygg målade arme och på så sätt få bra målning även om man inte kan måla och det är egentligen den största anledningen till att jag inte vill ha med målning i slutpoängen för även om man målar dåligt som jag så kan man få jättebra målningspoäng.
David "Dangerous" D

#18 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 13:07

Eftersom jag inte målar bra så tappar jag ofta placeringar pga av min målning men ibland så målnar jag en hel arme av någon som målar riktigt bra och då för jag jättebra målningspängen även om jag inte kan måla och det känns lite fel. Det är även så att man kan köpa en snygg målade arme och på så sätt få bra målning även om man inte kan måla och det är egentligen den största anledningen till att jag inte vill ha med målning i slutpoängen för även om man målar dåligt som jag så kan man få jättebra målningspoäng.

Poängen med målningspoäng har aldrig varit att ge duktiga målare mer poäng (och därav högre placeringar). Poängen med målningspoäng är att dina motståndare skall få möta snygga och prydliga arméer och då spelar det ingen roll vem som målat dom.

Det är också gång på gång empiriskt bevisat att folk kommer med fulare/halvmålade arméer om man inte har målningspoäng som spelar in i resultatet. Jag tycker iaf att det är roligare att spela mot snyggare än fulare arméer och tycker verkligen att målningspoäng skall finnas med.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#19 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 13:59

Fast att armérna ska vara målade ingår ju i själva kravet för att deltaga.

#20 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 089 Inlägg:

Postad 10 januari 2012 - 14:09

Kanske ska dra igång en sepparat tråd i ämnet?
Har inte sett en sådan tråd på ett tag och det är en diskussion som ligger och pyr efter varenda turnering i princip.

//The Kaj

Svara

0 användare läser detta ämne