Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros

48 replies to this topic

#21 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 17 januari 2011 - 20:29

Har svårt att se att en match där ena spelaren ger upp mitt i någonsin skulle kunna hanteras på annat sätt en 20-0 till andra spelaren av en turneringsledning

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#22 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 17 januari 2011 - 20:40

Och nu till det som denna tråd faktiskt handlar om tongue.gif
Kör liknande mall som Hampus

Lokalen: Väldigt skön lokal för mängden spelare som var med.
Terrängen och borden: Vi i Uppsala åker på ganska många turneringar per år, och när det gäller terräng är ni helt klart bäst i Sverige. Extra stor eloge igen till de som hade gjort terrängen wub.gif
Gratis kaffe: thumb.gif
Schemat: 2.5h funkade bra, jag hann mina matcher trots att jag spelade en lista som jobbade i alla faser samt att jag aldrig spelat armén tidigare och därmed fick tänka lite extra då alla beslut inte gick på automatisk som det gör med standardarméerna.
Scenarion: Blood and Glory hade man gärna fått spela klart matchen, som det blev nu spelade man nästan för att -inte- bryta motståndaren eftersom man då vann med mindre poäng.
Armerestriktionern: Väldigt bra initiativ att ta ETC rakt av så man fick en känsla för hur de funkar, samt får en lite bättre idé om metaspelet. Dock är ju vissa arméer mer restriktade än andra det är helt klart.

/Christian Wennberg

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#23 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 17 januari 2011 - 21:12

QUOTE (Flogger @ Jan 17 2011, 12:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Däremot tycker jag verkligen det ska ändras från 40 skyttar till 40 skott per runda, det hade inte gjort skinks eller repeater crossbows überbra.

Multiple shot regeln ger i praktiken aldrig dubbelt antal snittträffar (om du inte har typ BS 6 eller högre som några få karaktärer). I många fall har du tom samma snitt (men högre potential). I situationer där poison hits är det viktiga blir det ju faktiskt dubbelt potential så länge man träffar på minst 6+ när man dubblar. Så om något kanske man skulle titta noggrannare på de enheter som har både multiple shots och poison.

Är det någon mer än skinks och gutter runners (och DE Assassin) som har det?

#24 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 17 januari 2011 - 22:00

Har lite åsikter om VP och att ge upp mitt i en match.

Det borde aldrig vara tillåtet. Inget bra kan komma av att låta folk ge upp. Det blir orättvist hur man än gör.

(Det är en annan sak om någon hastigt måste lämna turneringen men det är en så exceptionell händelse att jag bara varit med om det en gång på 8 år.)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#25 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 319 Inlägg:

Postad 17 januari 2011 - 22:12

QUOTE (Von Kampfmann @ Jan 17 2011, 20:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tyckte turneringen var himla bra! Kan inte tänka mig något som var negativt faktiskt. Jag slapp ju möta demoner och lizardmen så kanske hade haft en annorlunda syn på saker där men jag tyckte ETC funkade görbra (förutom att jag bara kan ha 3st night goblin enheter, hade gärna haft ca 6st, men får väl lägga in mer squigs helt enkelt) för mig och för de jag mötte.
Däremot tycker jag verkligen det ska ändras från 40 skyttar till 40 skott per runda, det hade inte gjort skinks eller repeater crossbows überbra. Som sagt mötte inte lizardmen men att ens höra någon säga "jag har 100 poison skott per runda" är ju heltokigt IMO.

Anyways! Riktigt rolig turnering och ser verkligen fram emot nästa års! Kul att få pris för snällaste lista också smile.gif

De träffar dock typ bara på 6:or så inte så farligt, men det är en del skott det är det.

Håller med om att slätta är väldigt mysigt och trevligt! Det jag gillar med slätta är att alla inte går "all-out" utan man har mer fokus på att ha kul istället, min tolkning iallafall. thumb.gif

QUOTE (Puritan @ Jan 17 2011, 09:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Annars vill jag tacka Anders och Fredrik för turneringen samt be om ursäkt för min sanslöst grisiga lista.

Det är något med den meningen jag inte greppar, valde du inte själv att ta med en grisig lista? Du ville uppenbarligen ha med en lista som kunde vinna mot allt utan så mycket taktik och ansträngning, det är ditt val och det är helt okej, inget att be om ursäkt för smile.gif

QUOTE (Puritan @ Jan 17 2011, 12:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
Nja snarare att jag tänkte ETC-restriktioner och med det, ganska hårda armeer, men det jag ber om ursäkt för är att det var nästan endast jag som gick all-out... smile.gif

Är inte restriktioner till för att förhindra ost? huh.gif T.ex. bara en hydra, en tank, max 3 salamandrar etc. 1 engineer t.o.m., antagligen för att förhindra att man spammar hochlands, men ändå. T.ex. lite svårt att göra en svinhård lista med t.ex. Empire med bara 1 tank, 1 battery och 1 engineer som numera används för re-rolls, inte snipers först och främst.
Väntar spänt på kompen ^^

Hehe inte för att verka grinig men ingen tvingade dig att ta den listan. Ditt ursäktande har blivit löjligt faktiskt. Stå på dig och erkänn att du tog en sådan lista och den fungerade utmärkt.

Har lite åsikter om VP och att ge upp mitt i en match.
Jag anser att om man ger sig så borde regeln införas att alla ens enheter och karaktärer räknas som döda + att alla banner som förlorade. Detta för att motverka att någon bara ger sig i situationer där de skulle förlorat stort och istället då bara förlorar med tex 8-12 vilket inte alls är balanserat. Även de 1/2 för enheter bör användas för att jämna ut. Det skulle göra det väldigt svårt att få 20-0 precis som det ska vara.

Hahaha, kanske sant... smile.gif

Ger man upp är det alltid 20-0 och max VP för motståndaren dvs 20-0 och säg 2600p mot 0p

//Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#26 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 05:34

Ja det håller jag med om. Hörde att det var en match som hade getts upp efter en general fick smaka kanonskott. Men jag reagerade inte vilket jag borde gjort. Det ska självklart vara 20-0.

#27 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 319 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 08:56

QUOTE (Lego @ Jan 18 2011, 05:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ja det håller jag med om. Hörde att det var en match som hade getts upp efter en general fick smaka kanonskott. Men jag reagerade inte vilket jag borde gjort. Det ska självklart vara 20-0.

Nej det var blood and glory scenariot, iaf skedde just det. smile.gif och han breakade o förlorade då med 13-7 smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#28 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 11:10

QUOTE (nialion @ Jan 17 2011, 16:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vi får väl se Hampus. Det enda jag kan säga är att hittills har inte demonblocken varit ett problem då jag spelat. Det som ställt till mest problem är flamers men har hittills mött 12 sådana i varje demonlista jag spelat mot fram till vårat KM i alla fall, där ingen av dem hade det men båda hade törstare (vilka båda förlorade mot mina WE`s som ingalunda är i närheten av lika hårda som mina råttor). Jag säger inte att din lista inte är bra, eller att du inte är en bra spelare. Det enda jag säger är att jag faktiskt inte tycker att den listan du spelade med känns värre än vad jag kommer spela med mina råttor på ETC turneringar. Jag kan ha fel eller missa någon uppenbar eller smart strategi men känner mig absolut inte slagen på förhand mot denna lista. Utan snarare som en knapp favorit. Säg kanske 14-6 till råttorna....

Om Nialion bara tror på 14-6 vinst så är det nog en rätt jämna match. Det som förvånar mig mest är att Hampus, som borde veta bättre munhugger med honom. Ha i åtanke att en av BTarna hanterade han genom att döda den runda ett med en dwellers.
Det är ju statistiskt och bra smile.gif
Helt klart är demonerna en riktigt bra lista, det viktiga tycker jag är att Hampus som vår representant använder sina erfarenheter för att påverka utvecklandet av ETC mallen i rätt riktning.
Alla turneringar som använder ETC mallen den närmaste tiden, antagligen fram till år 2012 får finna sig i att den är en work in progress och den riktiga stora utvärderingen kommer att bli årets ETC.

#29 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 11:17

Jag skulle inte heller ha så stora problem med demoner om ja lyckades med dwellers första rundan på farligaste enheten biggrin.gif annars, finns det ens nåt som kan ta en BT i CC? I WE alltså.

#30 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 11:41

QUOTE (Lagerlöf @ Jan 18 2011, 11:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle inte heller ha så stora problem med demoner om ja lyckades med dwellers första rundan på farligaste enheten biggrin.gif annars, finns det ens nåt som kan ta en BT i CC? I WE alltså.

För det enda sättet att döda BT är i närstrid eller? Ja jag hade tur i den ena matchen. Men jag dödade den andra BT med (med gammalt hederligt skytte). Tycker faktiskt ni är lite fåniga nu. Det finns massor av sätt att döda en BT. Den har faktiskt bara 5 wounds och som bäst 3+ och 5+ save. Det är dessutom 1 på 6 att faktiskt döda en BT med spells som t.ex. dwellers, purple sun, cracks call eller items som en brassorb. Det som gör demon listan jobbig är kombinationen av så många enheter att döda, inte att det är svårt att döda en BT. En skaven lista klarar av att sakta ned en demon armé ganska bra med mängder av diverters, stormbanner, howling warpgale. Den har goda möjligheter att hantera blocken med diverters, doomrocket, PCC, 13th spell osv. Den kan döda en BT med Doomwheel, WLC osv. Den kan mosa demonetterna med en helpit och plaguemonks. Det jag säger är att ni är lite högmodiga. Demonerna är bra. Men det finns fler arméer än demoner och darkelfs som faktiskt kan bli riktigt hårda på etc restriktionerna. Jag känner mig absolut inte slagen på förhand, det är klart ni kan vinna mot en bra skaven lista men det går åt två håll, passar ni er inte kan ni nog få en riktig näsbränna, och attityden att det brukar vara över på två matcher kommer knappast gynna er om ni möter en kompetent motståndare som inte ser sig slagen på förhand och själv spelar en hård armé. Ser fram emot att ni bevisar att jag har fel om vi möts snart. MVH Jimmy.

#31 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 12:52

Har inte sagt att skaven är dåliga, för det är dom knappast. Tycker skaven är nästan lika svåra att möta som demonerna (anledningen till att jag ser dom som lättare är att demoner inte dödar sig själva på nåt sätt så ofta). Men att skjuta ner en BT med WE förstår jag inte. Den har väl T6? Inte T5? Flyger så man får alltså en effektiv skyttrunda på honom en tur innan han börjar plocka enheter. Jag har mött en keeper of secrets som jag faktiskt sköt ner. Men den har väl ingen vanlig save heller. Men har de T5 går det att skjuta ner med short range GG, och hoda. T6 däremot är sjukt jobbigt

#32 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 13:25

Treeman Ancient med netlings? wink.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#33 Von Kampfmann

Von Kampfmann

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 35 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 13:29

QUOTE (Puritan @ Jan 18 2011, 08:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Lego @ Jan 18 2011, 05:34 ) <{POST_SNAPBACK}>

Nej det var blood and glory scenariot, iaf skedde just det. smile.gif och han breakade o förlorade då med 13-7 smile.gif

Det var både krångel i den blood and glorymatchen som du hampus körde men jag sänkte en VCgeneral i runda 3 med kanon och då gav han upp. Ville inte ta en diskussion då på plats av vissa skäl. Förstår att han gjorde det dock, bättre att förlora med 7 - 13 än 0- 20.

#34 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 890 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 13:38

QUOTE (Flogger @ Jan 18 2011, 13:25 ) <{POST_SNAPBACK}>

Mja. Många attacker, kan väl ha hatred? S7? Flaming. Går ner fort. Skulle vara om man hade support av en life 4a

#35 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 319 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 15:32

QUOTE (Lagerlöf @ Jan 18 2011, 13:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Flogger @ Jan 18 2011, 13:25 ) <{POST_SNAPBACK}>

Mja. Många attacker, kan väl ha hatred? S7? Flaming. Går ner fort. Skulle vara om man hade support av en life 4a

Ja jag tror en Ancient faktiskt förlorar mot en st7 flaming BT även med Netlings, sen missar många att demonlistan jag spelade med hade en Life-magiker med alla spells och ofta helade BT:n.. smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#36 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 15:38

Ancient med nettlings dör väl i snitt på 2 combatrundor mot en standardkittad BT

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

#37 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 16:08

Sant, med firestorm blade så vinner ju BTn. Men Hampus du spelade väl din BT naken?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#38 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 319 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 16:13

QUOTE (Flogger @ Jan 18 2011, 16:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sant, med firestorm blade så vinner ju BTn. Men Hampus du spelade väl din BT naken?

Nja han hade nått skynke, en pappersbit, nån form av skydd samt en förmåga att vara jättearg och hata mycket..... smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#39 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 16:28

Hur är det med Greater demons numera. Räknas de som monster eller karaktärer eller både och. (Just nu grubblar jag på om regrowth funkar på dem).

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#40 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 18 januari 2011 - 17:00

QUOTE (Hoffa @ Jan 18 2011, 16:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur är det med Greater demons numera. Räknas de som monster eller karaktärer eller både och. (Just nu grubblar jag på om regrowth funkar på dem).

Boxen på s30 i demonboken säger att greater daemons är karaktärer och monster.

Alla karaktärer har en enhetstyp förutom att de är karaktärer, infantry för "vanliga" karaktärer, så ingen modell är bara karaktär.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar