Hoppa till innehåll

Foto

Skavenkompen

56 replies to this topic

#41 Cemal

Cemal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 02:22

De gånger matcher där jag fått använda raketen så har den alltid slagit in rätt, tycker att jag har ett hyfsat guessrange-sinne men i stridens hetta så blir det ofta att man diffar på ett par tum så fullträffar är lite mer tur än skicklighet i mitt fall. Sen är det väldigt mycket tärningsspel över raketen. Igår träffade jag mitt i ett Stormvermin regimente och fick 22 träffar, woundade 19 och han savade en. 18 casulties för de poängen raketen är värd är ju fantastiskt. Samma situation har hänt mot Empire också. Men möter man toughness 4 och bra save eller MSU eller mycket kavalleri så är den ju inte alls lika effektiv.

Trodde att den skulle få minus 100 och trodde inte att condensern skulle få minus över huvudtaget. Den extra power dicen man får må vara dryg men det är fortfarande 16% chans att man tar ett wound själv och att de två extra hitsen och power dicen är bortkastade då. -100 på Warp-Energy Condenser tycker jag. Fast det kan ju vara jag som har otur och får ettor hela tiden.

#42 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 07:27

Kommer ge den ett litet minus när jag kommer till jobbet snart.

Sen får kompen vara klar inför Slättaslaget samt Defcon, efter Defcon kanske dne ses över, lite beroende på FAQ.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#43 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 12:36

Sista korrigering gjord, som sagt detta är ingen 100% genomtänkt och den kommer verkligen ses över efter vi har en errata men fram tills dess så kan folket iaf välja att spela med skaven.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#44 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 14:14

Tack för jobbet Hampus smile.gif

#45 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 14:49

QUOTE (Zavratatar @ Dec 17 2009, 14:14 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tack för jobbet Hampus smile.gif

No problemas! Ibland suger kompning ibland är det tokskoj! smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#46 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 15:17

QUOTE (Puritan @ Dec 17 2009, 12:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sista korrigering gjord, som sagt detta är ingen 100% genomtänkt och den kommer verkligen ses över efter vi har en errata men fram tills dess så kan folket iaf välja att spela med skaven.

Så ingen bonus för "inga warmachines" till min skyttelösa armé med 1 doom flayer? sad.gif

Tråden kanske kan flyttas till komp-forumet också, känns lite mer relevant där.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#47 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 15:32

Det kommer nog en Riktig Tråd i det forumet när det är så dags. Det här är mest en ravening-hordes-komp så folk ska få spela med skavens. Å hurra för det. biggrin.gif

#48 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 19:57

Tycker det känns riktigt konstigt med pts*2 för första ratogre enhewten och +pts för andra. Det borde vara tvärt om IMO.

Sedan skulle jag gärna se ett minus för vermin lord om listan inkluderar storm banner. Utan storm banner är han ganska lungn men med den så blir han riktigt jobbig...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#49 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 20:50

Really? Folk skulle typ behöva betala mig för att ta den... Stormbanner eller inte. Jag skulle kunna se ett minus på honom om man redan har en abomb i listan, för då har man viktigare saker att skjuta på och då kanske han kan "shine" lite. smile.gif

#50 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 21:02

Problemet beror väl lite på hur "högt" man vill balansera kompen runt, ligger du runt 22-25 i komp så är en Verminlord helt plötsligt en helt annan sak, för då finns det mycket mindre saker som effektivt kan ta bort såna monster.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 21:36

QUOTE (Zavratatar @ Dec 17 2009, 20:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Really? Folk skulle typ behöva betala mig för att ta den... Stormbanner eller inte. Jag skulle kunna se ett minus på honom om man redan har en abomb i listan, för då har man viktigare saker att skjuta på och då kanske han kan "shine" lite. smile.gif

Tja, han är ett bra terror monster som kan springa runt och kasta magi och slåss utan att man kan skjuta på honom.

Rent generellt så vill jag se ett eskalerande minus för doomwheel, a-bomb och verminlord. Ganska litet utan och lite större om finns ett stormbanner med i listan.

Många raser kommer inte kunna hantera dessa i CC och har som enda chans att skjuta ut dessa tre. Stombanner gör dem immuna och verminlord + PP med en scroll gör att de klarar av den där rundan av magi som de har på sig innan de krashar in.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#52 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 18 december 2009 - 01:04

QUOTE (Falkman @ Dec 17 2009, 21:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Problemet beror väl lite på hur "högt" man vill balansera kompen runt, ligger du runt 22-25 i komp så är en Verminlord helt plötsligt en helt annan sak, för då finns det mycket mindre saker som effektivt kan ta bort såna monster.

Monster eller inte, för 500pts... Han är typ en giant med lite högre move. För priset av två giants borde man nog få något som är dubbelt så bra minst? När man kan ta en seer+en abomb för samma pts och göra allt han kan göra fast mkt bättre så ser jag inte vad V-Lorden bjuder till bords med... Om hans vapen ignorerade saves, då skulle vi kunna prata. biggrin.gif

//Mannen som aldrig är nöjd. tongue.gif

#53 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 december 2009 - 04:35

Om du sket totalt i det jag skrev så kan jag påpeka att jag nämnde högkomp.
Du får inte in en A-bomb där, men ger Verminlord inga minus så går han in, och mot en komp 25-lista kan han härja relativt safe.
Han har dessutom en ward save, och är mycket snabbare än en jätte.

#54 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 18 december 2009 - 08:57

Det var ju en lista nyss där nån fick in en abomb i komp 22; det tycker jag är ganska högt. smile.gif Jag får väl helt enkelt ge stackaren en chans, men det svider nåt så fruktansvärt att ta något som kostar 500pts och bara har 5+ ward som skydd i en arme där det mesta kostar under 100 och folk konstant klagar på att man inte får pts för något man dödar. Han är ju fortfarande ett large target, så allt skytte man har i en 25-lista siktar man gladeligen in på honom. En snittlig rep-boltare gör 1-2 wounds på stackarn per runda, för att inte tala om vad man får utstå om man råkar möta lizardmen... XD

#55 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 18 december 2009 - 09:32

QUOTE (Zavratatar @ Dec 18 2009, 08:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
Han är ju fortfarande ett large target, så allt skytte man har i en 25-lista siktar man gladeligen in på honom. En snittlig rep-boltare gör 1-2 wounds på stackarn per runda, för att inte tala om vad man får utstå om man råkar möta lizardmen... XD

Du får väl gömma honom? Finns alltid saker på spelbordet att gömma large targets bakom, särskilt med hans megamove, han är som en keeper of secrets fast lite sämre, som en keeper of secrets praktikant skulle jag säga. Du vill inte lägga 500p på något med 5+ ward, tänk på alla stackars demonspelare med maxade greater daemons hur synd det är om dem sad.gif
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#56 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 18 december 2009 - 18:28

Haha, maxade Greater Daemons antingen flyger, springer snabbare eller tål mer, dålig jämförelse.
Men jag håller med angående hans move, han är snabb nog för att kunna utnyttja cover/LoS för att undvika att bli sönderblåst av skytte i högre nivåer av komp.
Jag tar en demonprins som är lika skör när jag spelar demoner, och det är på komp 15 tongue.gif

#57 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 18 december 2009 - 19:54

Mmm, men Verminlorden kommer ju med den unika specialregeln "handikappa resten av din arme för att du inte kan ha LD>9"... Om jag tog honom skulle jag försöka få in honom med så mkt plague-lore magi som möjligt å in å kötta på nåt, men då blir jag nervös för att folk ska döda min lv4a... Lite lvl4-på-drake-syndrom där och det brukar ju inte funka bra för någon.

Jag vill inte lägga 500pts på nåt med 5+ ward som alla vet exakt vad han har, daemons kan åtminstone vara lite luriga... Verminlorden bara går runt å är dyr. Han är som killen i Heroes vars superkraft är "andas under vattnet": cool men fett useless. tongue.gif

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar