Hoppa till innehåll

Foto

Skavenkompen

56 replies to this topic

#21 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 23:07

Jag håller med om att Censor bearer kompen borde ändras, inte göras snällare men ändras. Man kan tex ha -50 för första enheten och -200 för resten.

#22 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 01:11

Eftersom 3 tokens är 1 power dice räknar jag även med att dessa är one use only? Eller? Annars är det ju helt vrickat..

Vore bra om man under kompen la till sådana saker, tex:

*Warpstone tokens are "one use only"

*Doomwheel rolls for distance, then declares charge
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#23 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 08:07

QUOTE (Flogger @ Dec 16 2009, 01:11 ) <{POST_SNAPBACK}>
Eftersom 3 tokens är 1 power dice räknar jag även med att dessa är one use only? Eller? Annars är det ju helt vrickat..

Vore bra om man under kompen la till sådana saker, tex:

*Warpstone tokens are "one use only"

*Doomwheel rolls for distance, then declares charge

Sånt ska verkligen inte stå i kompmallen utan i SWFAQn wink.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#24 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 08:45

Jag tycker komp mallen ser ganska bra ut, lite hård kanske men det kan komp mallar vara i början.

Tror inte jag håller med Hawk att de är jätte bäst. Om man ser på DoC och DE så är de bra mot alla arméer men skaven är bra mot de flesta men inte alla.
Jag har mest spelat mot LM med skaven och då är det inte så roligt. Censor bearer blir bort jagade och dödade, wepon team blir sönder bombade av terradoner
och abomben får smaka skinks. Om man sedan skulle flank charga en sarus enhet med råttor så får de spö ändå

Men sedan har jag spelat mot VC och då har två censor bearer enheter dödat nästan hela hans arme.

Jag tror att skaven kompen kommer att vara riktigt bra till gothcon och om jag skulle ha fel är det ju bara att tung magi arme för det är bäst med nuvarande
komp mallen.
David "Dangerous" D

#25 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 08:51

QUOTE (DHettNeck @ Dec 16 2009, 08:07 ) <{POST_SNAPBACK}>

Sätt fart då. tongue.gif

Örnen var bara ett exempel för att visa att censers inte blir bättre av att vara flera. smile.gif Det är sant att alla arméer inte har örnar, men de flesta arméer har karaktärer. En karaktär på häst med en lans eller liknande kan sänka en censerenhet själv utan problem... Om de fortfarande skapar en massa problem för dig så kom ihåg att de är frenzied skirmishers och därmed får charga runt saker och i 360 grader... Det är typ den mest ansträngande enheten i världen att kontrollera, förutom Terradons med frenzy (fast såna ser man inte så ofta...)

Token-minuset är svårt att förstå hur det fungerar tillsammans med en grey seer, men jag tror någon redan påpekat det.

#26 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 09:04

Ang grey seer så tycker jag det finns två sätt att lösa det på. Kan spela med honom som att han räknas som en extra PD men det tycker jag
är lite hårt eller så kan man ge honom minus 50 eller 100 bara för att vara med i armen. Men det ska ju komma upp en lite ändrad komp mall idag
och jag tror Hampus & CO kommer att löser det bra.
David "Dangerous" D

#27 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 09:12

Då borde inte kompmallen släppas innan SWFAQn, den är ju felkompad tills sådana frågor besvarats.

QUOTE (buffy @ Dec 16 2009, 09:04 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ang grey seer så tycker jag det finns två sätt att lösa det på. Kan spela med honom som att han räknas som en extra PD

Han bör räknas som en extra PD om warpstone tokens INTE är one use only (vilket de inte bör vara), annars bör han inte få något minus alls.

#28 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 09:19

QUOTE (Flogger @ Dec 16 2009, 09:12 ) <{POST_SNAPBACK}>

Då borde inte kompmallen släppas innan SWFAQn, den är ju felkompad tills sådana frågor besvarats.

Slättaslaget har sin egen regeltolkning och det är den det grundar sig på. Läs igenom deras tolkningar.

QUOTE (buffy @ Dec 16 2009, 09:04 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ang grey seer så tycker jag det finns två sätt att lösa det på. Kan spela med honom som att han räknas som en extra PD

Han bör räknas som en extra PD om warpstone tokens INTE är one use only (vilket de inte bör vara), annars bör han inte få något minus alls.

Kompen är uppdaterad.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#29 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 11:53

Har bara en enkel fråga angående FC->BR om man har screaming bell. Den enheten som man bara får BR för antar jag inte räknas till det totala antalet enheter man får FC? kanske dum fråga men undrar iaf

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#30 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 11:58

Ska verkligen arméer helt utan skytte, men med warp grinders och doom flayers (weapon teams som inte skjuter) missa +200 för inga krigsmaskiner (och liknande)?
Borde väl vara:
"+200 No warmachines, ratling guns, poisoned wind mortars, warpfire throwers, jezzails or doomwheels"

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#31 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 13:00

Jag tycker inte att skaven kompen hamnar två steg för lågt, utan att det är en resonabel nivå.
Denna mall är ungefär så bra och exakt som man kan förvänta sig av en kompmall som är framtagen så fort och dessutom med så lite speltestande som skett.
Det gick att konstruera helt horribla listor med beckers komp.

#32 sebbe

sebbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 18:14

ser inte att Doom Rocket inte ger något minus, något ni har missat?

#33 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 19:13

Är det bara jag som inte fattar doomrocket ? Det verkar ju vara rena turen om man träffar något med den och här pratar folk om minus.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#34 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 19:18

Grejen är väl att man skjuter när nån är nära. Har man tio tum till mitten på motståndarens enhet är man ganska säker på att träffa bra med 3 tärningar.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#35 sebbe

sebbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 20:11

den är heeeelt cp-bra om man kan gissa och slår snitt...
om hail of doom arrow ska ge -300 så bör iaf doom rocket ge minst -200.

QUOTE (Hoffa @ Dec 16 2009, 19:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
Är det bara jag som inte fattar doomrocket ? Det verkar ju vara rena turen om man träffar något med den och här pratar folk om minus.

den är som sagt inte svår att träffa med alls, tänk dig scenariot att den träffar mitt i ett av dina swordsmanblock på 20. 5/6 av dessa dör då.

#36 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 22:52

19 swordsmen döda på en doom rocket, 16 greatswords döda på en doom rocket, den påverkar spelet något kopiöst mot arméer med mycket infanteri och även med den jätteblasten, hur svårt är det att missa?

-300 känns vettigt för den tycker jag.

#37 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 22:58

Man måste slå 4 tärningar med rocketen, minst. Templaten är 5", dvs 2,5" radie. Vi kan väl säga att en "ok" träff är när mitten av plattan är på enheten, någonstans, då har man 2,5" in i enheten och det blir nog en hel del hits. Snittet på 4 tärningar är 14; man bör alltså skjuta med den när mitten av enheten man siktar på är 14" bort. På en vanlig 5*5 enhet innebär detta att fronten av enheten är 12" bort, ett avstånd som skavenspelare som spelat mkt med gutter runners är rätt bra på att uppskatta wink.gif

Då har man följande resultat: slår man 12-16 så har man en bra träff, och en halv åt varje håll, det är ju rätt svårt att slå en halv, så man kan sikta in sig på 11-16 kanske och sikta lite längre in i enheten.

alltså : på fyra tärningar är minimum 4, maximum 24 och de bra träffarna 11-16. På fyra tärningar har man 1296 resultat, varav
104 (11)
125 (12)
140 (13)
146 (14)
140 (15)
125 (16)
Tot: 780 resultat ger en "bra träff" (dvs när mitten av plattan rör enheten). Detta ger en bra träff i 780/1296 = 60% av fallen.

Templaten är ju ändå 2.5" stor så även om man inte träffar något alls så träffar man iaf nånting, då tar vi tre steg neråt och två uppåt (eftersom vi siktade lite längre in i enheten) och de resultaten är:
35 (8)
56 (9)
80 (10)
&
104 (17)
80 (18)
Tot: 355
vilket ger "dåliga träffar" i 355/1296 = 27% av fallen.

Det enda som är kvar då är Totalmissar, vilket man gör på resterande resultat:
1 (4)
4 (5)
10 (6)
20 (7)
&
56 (19)
35 (20)
20 (21)
10 (22)
4 (23)
1 (24)
Tot: 161
Alltså tokmissar man i 161/1296 = 12% av fallen.

Nu vill man ju kanske inte bara göra en "bra träff" utan man vill ju träffa alla, då får man rulla jättemånga tärningar! biggrin.gif
Om man vill träffa alla på en 25-manna enhet måste man sätta plattan i de mittersta tre fallen, dvs ställa en enhet 14" ifrån sig och sen slå 13,14 eller 15. Chansen för det är
140 (13)
146 (14)
140 (15)
Tot: 426
Vilket ger en "asbra träff" i 426/1296 = 33% av fallen smile.gif

Sammanfattningsvis:
33 % Chans för "asbra träff" (alla gubbar i en 5*5 20mm enhet)
27% Chans för "bra träff" (mitten av plattan är nånstans på 5*5 enheten, men man träffar inte alla)
27% Chans för "dålig träff" (mitten av plattan utanför men man träffar iaf nånting)
12% Chans för "Tokmiss" (ja, gissa tongue.gif)

(notera att jag dragit bort chansen för "asbra träff" från de 60% "bra träff" vi tidigare räknade fram)

Dessa siffror kräver förstås att engineern (och blocket han befinner sig i, antagligen) ställer sig så att mitten av fienden är 14" bort, +-en halv tum, samt att man slår endast 4 tärningar.

Det var lite info om raketen, nu kan ni sova bättre om nätterna. smile.gif

Jag tror för övrigt inte att raketen kommer vara så vanlig i turneringslistor, men det får tiden utvisa.

#38 Merihim

Merihim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 57 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 23:02

Mycket skräckhistorier om raketen. Är det baserat på empiri eller teori? I de tre slag jag testat den har den varit ok, men inte gjort några stordåd precis. Något litet minus är den nog värd, men inte några 300.

#39 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 23:44

Jag har spelat den 4 gg, och då fått (enligt mina egna benämningar där ovan)
2 st "dålig träff" 1 st "tokmiss" och 1 st "asbra träff". Tyvärr var den asbra på dwarf warriors, så det dog "bara" 9 st av 25.. biggrin.gif

#40 sebbe

sebbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Postad 17 december 2009 - 00:20

QUOTE (Zavratatar @ Dec 16 2009, 23:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag har spelat den 4 gg, och då fått (enligt mina egna benämningar där ovan)
2 st "dålig träff" 1 st "tokmiss" och 1 st "asbra träff". Tyvärr var den asbra på dwarf warriors, så det dog "bara" 9 st av 25.. biggrin.gif

Har spelat med och mot den nu i 2-3 slag. Varje gång har det blivit "asbra" eller "bra" träffar med den. En av gångerna slog den ut alla gubbar utom en hero i en 15-enhet med Black Guards...tråkig utdelning för 30p (not).

Kan ju vara så att min rädsla/respekt för den kan bero på att han som spelar med den är bra på att gissa. I de fall där andra spelare möter den och påstått att den "är sisådär" så kanske det vart mot spelare där avståndsbedömningen inte är den bästa eller så har man bara jäkligt otur att slå snitt på tärningar gång på gång.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar