Hoppa till innehåll

Foto

Skaven Regeltolkning På Slättaslaget 5

35 replies to this topic

#21 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 14 december 2009 - 21:38

Om man kollar på Iridescent Corona så räknas den inte till CR och den funkar ganska lika de två baneren.
Set står inget på den på Demon faqn har de skrivit att den inte räknas.

Jag säger fortfarande inte att du har fel men GW är bra på att gå emot sina egna regler.
David "Dangerous" D

#22 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 14 december 2009 - 22:05

QUOTE (buffy @ Dec 14 2009, 21:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
Om man kollar på Iridescent Corona så räknas den inte till CR och den funkar ganska lika de två baneren.
Set står inget på den på Demon faqn har de skrivit att den inte räknas.

Tror du borde läsa demon FAQ:n igen, det står nämligen precis tvärt om där, DVS att det räknas.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#23 Cemal

Cemal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 00:17

Väldigt många av frågorna verkar vara ställda utan att de som ställt frågorna läst arméboken. Vill inte verka dryg men jag tog och utforskade en del av svaren samt gav min syn på vissa andra. Det blev 4 a4 kvar av 8 i ett OpenOffice dokument. Tänkte första lägga upp dem men kom på att det är artigare att fråga om lov istället.

#24 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 088 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 11:18

Ang templates i slaves så borde det verkligen vara så att det templaten träffar, träffas eftersom man annars skulle tjäna på att dra den rakt in i slavesen eftersom de alltid har mindre eller lika stora baser som motståndaren, känns lölligt att tex 5 knights ska träffas 16 gånger av en template? Visst att två regler går emot varandra, men det som står i regelboken verkar helt ärligt vara mer genomtänkt än det som står i skavenboken med tanke på hur mycket problem det är i boken

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#25 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 11:33

QUOTE (Lagge @ Dec 15 2009, 11:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ang templates i slaves så borde det verkligen vara så att det templaten träffar, träffas eftersom man annars skulle tjäna på att dra den rakt in i slavesen eftersom de alltid har mindre eller lika stora baser som motståndaren, känns lölligt att tex 5 knights ska träffas 16 gånger av en template?

Det är ju det som är poängen med slavar, det är ju DET som de ska användas till, självklart ska det randomizas annars hade det inte stått det i skaven boken.

Träffar du 20 slavar som står i närstrid så randomizar du mellan slavarna och de som är i närstrid, ja det känns fullt vettigt att 5 knights träffas 16 gånger.

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#26 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 12:08

Tur att jag alltid måste ha rätt. Det står i faqn Iridescent Corona att det räknas till CR alltså är det inte självklart utan de
måste ha en faq för det smile.gif

Ne ja väll kanske kass.

Men måste fixa grind attacken till doomwhell nu.

Cemal jag tror det är bäst att du lägger upp det du har kommit fram till under regel diskussioner. Nu har jag inte hand om slättarslaget så det kanske är
okej för de men jag tror om du ska lägga upp det här vill de nog kolla igenom det först och vet ej om de har tid med det.
David "Dangerous" D

#27 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 751 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 12:52

QUOTE (buffy @ Dec 15 2009, 12:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tur att jag alltid måste ha rätt. Det står i faqn Iridescent Corona att det räknas till CR alltså är det inte självklart utan de

Ne ja väll kanske kass.

Men måste fixa grind attacken till doomwhell nu.

Cemal jag tror det är bäst att du lägger upp det du har kommit fram till under regel diskussioner. Nu har jag inte hand om slättarslaget så det kanske är
okej för de men jag tror om du ska lägga upp det här vill de nog kolla igenom det först och vet ej om de har tid med det.

Angående doomwheels grind attack, står det inte uttryckigen att de sker först i varje runda som den inte chargat i? Nu har jag inte boken här utan kan vara ute och cykla (åka doomwheel).

/Richard

#28 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 13:11

Såg det nu men då är det som jag trodde.
David "Dangerous" D

#29 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 19:12

QUOTE (buffy @ Dec 15 2009, 12:08 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det är väl visst ganska uppenbart, då dom uttryckligen påpekar "remember that hits caused do count toward combat resolution".
Tycker snarare det sätter en trend eftersom dom påpekar explicit att du ska komma ihåg att alla wounds räknas till CR, även om det inte står beskrivet i prylens egen beskrivning.
Dom förtydligar bara just för såna som dej tongue.gif
FAQn behandlar för övrigt inte CR-frågan, frågan handlar om när Iridescent corona inträffar, CR-delen är bara nåt dom slängde in i svaret utan att ha blivit tillfrågade.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#30 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 20:29

Det ligger till såhär för våran del just nu, vi har gjort så gott vi har kunnat och tack vare David har vi ialla fall fått fram något som går att spela efter. Vi är två st som i huvudsak arbetar med slättaslaget förtillfället och vi har häcken fulla med andra förberedelser.

Som sagt vi har gjort så gott vi kunnat och det är dax att någon annan tar upp staffetpinnen och fortsätter jobbet med skaven FAQ och hoppas att dom släpper en GW FAQ / Direwolf så fort som möjligt så hampus och hans komp grupp kan arbeta fram en bra kompmall.

#31 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 21:26

Falkman om du hade läst hela min post så borde du märkt att jag hade fel.

swefaq kommer nog upp under helgen och personligen tycker jag vi ska spela med den för de har haft mycket mer tid på sig än vad vi har haft ( gjort det på någon timme )
men det är ju upp till Lego.
David "Dangerous" D

#32 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 22:17

QUOTE (buffy @ Dec 15 2009, 21:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
Falkman om du hade läst hela min post så borde du märkt att jag hade fel.

swefaq kommer nog upp under helgen och personligen tycker jag vi ska spela med den för de har haft mycket mer tid på sig än vad vi har haft ( gjort det på någon timme )
men det är ju upp till Lego.

absolut, vi får ta ställning till den när den kommer ut.

#33 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 22:26

War litter på en 20x20mm bas? Fyra stormvermin + slavar som bär på en Warlord på EN 20x20 bas? Känns mer som en 40x40 eller en 60x40.

#34 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 15 december 2009 - 22:35

40*40 är ju det uppenbara, då en rat ogre är så stor och en pox rat också är det, samt att 4 st stormvermins är 40*40...

#35 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 16 december 2009 - 01:15

QUOTE (Zavratatar @ Dec 15 2009, 22:35 ) <{POST_SNAPBACK}>
40*40 är ju det uppenbara, då en rat ogre är så stor och en pox rat också är det, samt att 4 st stormvermins är 40*40...

Jo, precis. Tänkte dock bara på tex. Skarsnik som har 60x40, samt vore det lättare att göra snyggare conversions (som med abomb på chariot bas) vilket man ju vill uppmana till thumb.gif

#36 Lego

Lego

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Postad 25 december 2009 - 20:58

Efter som SWFAQ har kommit med sina regeltolkningar för skaven så kommer vi köra efter den på Slättaslaget 5!

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar