Hoppa till innehåll


Foto

Skaven Regeltolkning På Slättaslaget 5


35 replies to this topic

#1 Lego

Lego

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 13 december 2009 - 22:31

Hej!
David Dynefors har hjälpt oss att sätta ihop svar på alla konstiga skaven frågor som har kommit upp. Det är ju mer frågor att lösa än att skriva en ny bok för GW. Här är dom regeltolkningarna vi kommer köra med på Slättaslaget 5.
Tack för hjälpen David!



-For the purposes of “Strength in Numbers”, what is a Leadership-based test?
*Det gäller alla LD test oberoende av vad de kommer ifrån

-Does a Warplock Pistol grant magical attacks when used as a hand weapon in close combat?
*Ja

-If a template weapon fires into combat under Expendable, how are hits distributed?
*Man randomisar alla hits. (Så även om det är 14 hits på slaves och 2 på moståndaren så randomisas alla 16. Detta gör WFT lite bättre men är kass nu så tycker det är okej.)

-Do Rat Swarms block line of sight to other rat swarms? Do they block the line of sight of other rat swarms?
*Ja, lite löjligt annars

-What is the unit strength and base size of a character riding a War-litter?
*Skulle säga samma base size som karatären och eftersom den inte har några wound
så är det samma US som karatären med.

-What is the base size of a Rat Ogre Bonebreaker?
*40mm som för andra rat ogres

-If a Screaming Bell is purchased in an army without any Clanrats or Stormvermin, what happens?
*Den går inte att ställa ut eftersom den måste stå i en grupp av Clanrats eller Stormvermin.

-Is the Bell/Furnace a monster? If not, what is it (infantry?), and what is its unit strength?
*Den räknas som en enhetuppgradering och varken som ett monster eller charriot. Den har US 6.

-How are impact hits distributed against a unit pushing a Screaming Bell (or Plague Furnace)? Do they hit only the unit, are the split evenly, or something else?
*Randomisar vad man träffar 1 - 4 enheten 5 - 6 bell/furnace och man sedan träffar te x bell så randomisar man om träffar bell eller grey seer på.

-Are the Screaming Bell and Plague Furnace Unbreakable?
*Även om killen på dör så borde de vara det.

-Can more than one Bell or Furnace be placed in a single unit?
*Visst

-If the Grey Seer or Plague Priest riding a bell or furnace is killed, is the bell/furnace ejected from the unit at the end of the phase?
*Den stannar kvar i enheten

-If a friendly model finds itself in base contact with a Plague Censer Bearer at the start of the combat phase but neither model/unit is in combat, must the friendly model test for damage?
*Det räcker med att dom är i baskontakt

-If a character buys both a Plague Censer and a magic weapon, must models in base contact still test for damage from the Censer?
*Ja
-When a model with a Plague Censer causes a wound on a ridden monster or other model with separate targetable components, how is the damage distributed?
*Båda tar testet.

-If a Plagueclaw Catapult or Warplightning Cannon is targeted with Rancid Visitation, which Toughness is used?
*Mot maskinens

-Can "Billowing Death" be used when the unit marches?
*Ja

-How many attacks does the Plague Furnace gain from Frenzy?
*1 attack

-Can a unit of Night Runners accompanied by a character make a "Slinking Advance" move?
*Nej

-Can an Assassin hide in an enemy unit?
*Självklart inte

-Can Assassins be revealed only when the unit hiding them is in combat?
*Nej, början på rundan är okej med.

-Does an Assassin's Poisoned Attacks rule apply to close combat, ranged attacks, or both?
*Det gäller för båda två.

-How are ranks determined for Rat Ogre packs (Mixed Unit, what size base is used for the model count)?
*Räknas som vanlig enheter

-Can a Master Moulder be placed in the rear ranks of a unit?
*Han ska stå längst fram.

-Do Rat Ogres and Giant Rats lose the Strength in Numbers rule when unaccompanied by a Packmaster or Master Moulder?
*Nej

-Is a Master-Bred Rat Ogre considered a champion? If so, does this mean a Rat Ogre Pack can have two champions? If not, how are wounds distributed to the unit? Must an opponent allocate attacks to specific Rat Ogres, and do wounds carry over between the Master-Bred Ogre and the unit and vice versa?
*Han blir en champion

-How far does an Abomination flee and pursue?
*3D6

-Are the rat swarms generated by “The Rats Emerge” worth any victory points?
*Nej

-The “Berserk Abomination” result “Blind Fury” addresses the situation where the random movement takes the Abomination off the table. Does this mean that the Abomination leaves the table if it contacts the edge when under the influence of "Berserk Abomination"?
*Ja han går ut och kommer in nästa runda.

-When an Abomination flees, does it pass through friendly units or stop as specified by "Shambling Horror"? If it passes through, does it cause impact hits?
*Det står att om den går ( move ) in en ens egna enheter så tar enheten impact hits och
a-bomben stannar en tum framför men flee är ju inget vanligt move så skulle säga att den
flyr igenom enheten fast enheten tar inga impact hits. Det är bara chariots som har den
reglen och a-bomb är ingen chariot.

-What is the base size of an abomination?
*Skulle säga 50mm eller mer tills vidare. Bara spela den som en drake där man kan
ha olika storlekar på basen.

-If an Abomination suffers a "Fluid Injected!" result, are any subsequent close combat hits resolved at S7?
*Ja allt är str 7 annars finns det ingen anleding att ha den regeln.

-What happens if an Abomination rolls "It's Alive!" but there is insufficient room to replace the model within 3" of the marker and 1" from enemy?
*Skulle spela med det som på rats swarm emerge dvs att han dör.

-Does a Warlock Engineer's ability to swap one spell for Warp Lightning replace the normal ability to swap one spell for the first in the Lore?
*Man får byta två spells

-What range is used for a Warpfire Thrower's Stand and Shoot reaction?
*Man skjuter så fort motståndaren chargar.

-Does a "Bbbbrrrrrttt!" result include the shots from the dice that caused the misfire?
*Ja det gör det.

-Are the shots from a “Spin Wildly” result limited by the weapon's range?
*Ja dvs 18 inch

-At what strength are impact hits from the Doom-Flayer resolved?
*Str 4 minus 2 armor save.

-If a Doom-flayer misfires in combat, do wounds caused count towards Combat Resolution? If so, which side's?
*Nej

-For the purposes of the "Wildly Out of Control" misfire result, what is the "intended position"?
*Ditt pilen pekar.

-If a Warp-grinder or the unit it accompanies emerges beneath an enemy unit and there is no room to place the emerging unit in contact with the front of the enemy unit, what happens?
*Sätt de från det hållet de kommer upp ifrån. Detta kan ju göra att de flank eller rear chargar en enhten men det händer typ bara om en av moståndaren skulle stå framför ett stort imposible terräng och det händer inte så ofta

-Does the placement of a Warp-Grinder marker count as a deployment when players a taking turns to deploy one unit at a time?
*Nej

-What happens if a tunneling marker is not under a unit, but there is insufficient room to deploy the emerging units touching the marker?
*Sätt upp de där de får plats minst en inch ifrån andra enheter.

-What is the Doomwheel's Unit Strength? Is it a monster?
*Lättast är väll att spela det som ett monster så US5

-Does a Doomwheel declare charges (like a chariot) or charge upon contact with enemy (like a spawn or Abomination)? If like a chariot, does it double its Movement rate when charging?
*Skulle spela såhär. Om den ska charga så måste den se motståndaren. I Compulsory Movement fasen säger man om den vill " charga " och vad. Moståndaren kan då ta charge reaktion innan man står hur långt doomwhell åker. Den flyttar i Compulsory Movement så innan övriga charges och den måste maximera själv. Det kommer då bli jävligt svårt att få in en doomwhell plus en annan enhet i fronten om inte motstånderen spelar jävligt dåligt. Detta gör doomwhell lite sämre men jag ville se doomwhell ungefär som en jätte, dvs en random sak som kan döda jävligt mycket men kommer nog inte att göra det. När den " chargar " så går den alltid 3d6 även om den inte når fram.
När den åker vanligt kan den åka hur som helts entligen vilket gör den lite bättre men eftersom alla
rank and file block kommer break den i hth är det okej.

-Can an out of control doomwheel leave the gaming table?
*Ja samma som a-bomen den åker ut vanligt.

-If a Doomwheel suffers more than 1 wound in a phase, and subsequently rolls more than one 1 for “Loss of Control”, does it make one “Out of Control” move per 1 rolled, or only one regardless of the number of 1s rolled?
*Man slår så många test som man slår ettor.

-Can a Doomwheel shoot units in close combat? If so, are the hits randomised as with Expendable?
*Nej. Den kan skjuta även om den är i närstrid men finns inga regler som säger att den
kan skjuta in i en närstrid.

-Must a Doomwheel roll to hit with each "Zzzzap!" bolt?
*Nej eftersom en doomwheel har BS0 blir den inte så bra då.

-When a Doomwheel flees, does it pass through units, or does it stop as specified by "Rolling Doom"? If it passes through, does it inflict impact hits?
*Står inte samma här som på a-bomben men skulle nog spela den på samma sätt. Dvs den flyr igenom enheten men inga impact hits.

-Is the Doomwheel affected by spells and effects that affect the movement of chariots (such as Commandment of Brass)?
*Beror på vad man ser ett doomwhell som. Enklast är att se det som ett monster och då funkar ju inte den spelen men beast cower funkar på den.

-Can a Doomwheel stand and shoot? If so, will it target the closest unit or the charger?
*Nej

-If a Doomwheel goes "Out of Control", does it move a random distance, or does it move 6 times however many D6 its current random movement is?
*Den går 3d6
-What is the maximum range of the Warp Lightning Cannon?
*48 tum

-What is the unit strength of the Warp Lightning Cannon?
*US4

-When a Warp Lightning Cannon suffers an "Energy Overload", is the line that emanates from the barrel "along the ground" considered to be the "bounce", ie are models under the line hit, or only the template?
*Alla som ligger i linjen blir träffade.

-How is a Warplightning Cannon shot resolved against a model with multiple separable parts such as a ridden monster? Is the line resolved as a cannon shot and the template resolved as a template? If so, what happens if such a model is under both the line and the template?
*Om den touchar basen så blir det en hit. Man randomar precis som vanligt mellan moster och rider.

-Does Storm Daemon's lightning attack ignore armour saves?
*Bara i hth.

-Are the effects of Wither, Bless with Filth and Death Frenzy ended by Miscast 8-9?
*Nej

-Does Scorch "target" the point at which the template is placed?
*Ja det gör den

-Is the template for Scorch placed before or after the spell is successfully cast?
*Slå först, mät sedan

-Are eligible characters permitted a "Look Out, Sir!" roll against Cracks Call?
Beror även här hur bra ni vill ha spellen. De flesta karatärer har ju bra initaiv förutom då LM och dwarf.
*Man får ta look out sir.

-Must a building be in the path of the crack from Cracks Call to risk collapse?
*Ja

-Must models in a building hit by Crack's Call take an Initiative test regardless of whether the building collapses?
*Ja

-What effect (if any) does Cracks Call have on models (such as the Casket of Souls, Cauldron of Blood, Anvil of Doom) which ignore ranged attacks or hits?
*Dom dör inte

-If a unit that has Wither cast upon it subsequently has models added to it (Undead for example), are these models affected by the reduction in Toughness? If not, how is the mixed unit handled?
Commentary : Models not in the unit at the time of casting do not appear to be affected by the spell
*Skulle säga att de blir effekterade ändå blir jobbigt att håla reda på vilka som har minus i enheten. Men karaktärer som joinar enheten efter spellen är kasstad får inte minus.

-If a character is in a unit that has Wither cast upon it and subsequently leaves, is the character still affected by the reduction in Toughness?
*Ja. Vanliga remains in play spell fungerar inte så men detta är inte remain in play spell.

-Is the direction for Vermintide chosen before or after rolling the distance?
*Innan man slår för avstånd

-How are casualties from Curse of the Horned Rat distributed? Can characters in a unit of 5 or more rank and file models be harmed?
*Ja de dör som alla andra fast de dör bara om hela enheten dör.

-Is an infantry unit joined by a character on a cavalry or monstrous mount still considered an infantry unit for the purposes of Curse of the Horned Rat? If so, can the character be harmed?
*Ja, för det är fortfarande en infanteri enhet.

-Following from the above, if a character on monstrous mount can be so harmed, does the model count as one casualty or two?
*Skulle spela som en

-If a unit is wiped out by Curse of the Horned Rat, must the resulting clanrat unit be placed in the same formation and facing as the destroyed unit?
*Ja

-Following from the above, and if the unit must be placed in the same formation and position, if the targeted unit is a unit of skirmishers, how are the Clanrats positioned?
*Ta mitten på skirmish enheten och sätt mitten av front ranken där. Den nya enhten kan kolla åt vilket håll de vill och ha vilken formation som helst.

-Can a Warlock engineer buy 2 warplock pistols, since he has access to them as an equipment upgrade and also from his point allowance in the scavenge pile? If so, do they follow the rules for a brace of pistols?
*Ja

-When Gutter Runners buy poisoned attacks, do their ranged attacks become poisoned, their combat attacks, or both?
*Båda

-Who rerolls successful ward saves due to the Fellblade?
*Den som har ward saven

-In what circumstances can the Blade of Corruption wound the bearer?
*Om man slår två eller mer ettor på to hit.

-If the bearer of the Blade of Corruption is wounded by the Blade, is he permitted any saves? If so, at what armour save modifier? Do these wounds count towards Combat Resolution?
*Får armour save och save modifier beroro på str.

-Does the bonus strength from the Blade of Corruption and Dwarf Bane apply to attacks made with a Tail Weapon, Rat Hound, or other bonus attacks?
*Nej

-When facing Dwarfs, can the wielder of Dwarf Bane reroll to wound with shooting and magic, and are his ranged attacks armour piercing?
Commentary : The weapon says that when facing dwarfs, all hits are armour piercing and the user rerolls all failed To Wound rolls.
*Nej

-Are Warpstone Tokens "One Use Only"?
*Ja

-How long does the Rival Hide Talisman's effect last?
*Till slutet av rundan.

-Can Warpstone Armour and World's Edge Armour be combined with other armour (such as shields and the mounted bonus) as normal?
*Ja det kan dom, du kan dock bara ha EN magisk armor

-When can Skavenbrew be used?
*I början på vilken fas som helst.

-Can Skavenbrew be fed to enemy units?
*Nej

-Can Skavenbrew be fed to multiple units?
*Nej

-If a flying unit fails the Leadership test required by Pipes of Piebald, does it move it's full 20"? Does this allow Enemy in the Way on any encountered enemies?
*Den körs som ett misslyckat feartest, dvs att dom inte får flytta

-What is the range of Warpstone Stars?
*6 tum

-Is the Storm Banner One Use Only?
*Ja

-Are wounds inflicted by the “Banner of the Under Empire” and the “Shroud of Dripping Death” counted towards combat resolution?.
*Nej

-When is a Doomrocket used?
*När som helst under shotting fasen

-Can a Doomrocket be used to stand and shoot? If so, at what range is the shot resolved?
*Nej

-Kan man träffa ratogres med skytte och magi?
*Ja man träffar ratogres på 1-4 och packmasters på 5-6 när man randomar.

#2 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 13 december 2009 - 22:51

Jag ser att de inte har ändrat så mycket på vissa saker jag skrev så den ser lite slarvig ut nu men de kommer att fixa det när de har tid.
Jag tog en del frågor från http://warhammer.org...php?f=3&t=65254 och svarade på de och sedan har Lego o co ändrat på några av mina svar.
Det var många frågor som finns med på länken jag postade som inte finns i svaren och det är för jag höll med vad de hade svarat där men det
betyder inte nödvändigtvis att de ansvariga för slättarslaget gör det.

Så har ni några andra frågor ställ de har så ska jag se om vi kan svara på de.
David "Dangerous" D

#3 Maian

Maian

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 13 december 2009 - 23:53

Den är bäst!

Nej, men seriöst... håller med om nästan allting.
Ser rätt bra ut enligt mig.

#4 Martin J

Martin J

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 477 Inlägg:

Postad 14 december 2009 - 00:04


-If a flying unit fails the Leadership test required by Pipes of Piebald, does it move it's full 20"? Does this allow Enemy in the Way on any encountered enemies?
*Den körs som ett misslyckat feartest, dvs att dom inte får flytta

Vad är problemet med det här? Det står att den ska tolkas som en "failed charge" alltså stannar flyern 1 tum framför karaktären med pipes of piebald?
"Signature" ?

#5 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 02:04

Tänkte bara kommentera/påpeka en del fel i dessa tolkningar (jag ska inte spela på Slättaslaget, så se mej gärna som en sån där tradig regelnisse, men en del av dessa tolkningar går rakt emot vad de regler vi har tillgängliga säger).

QUOTE (Lego @ Dec 13 2009, 22:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
-For the purposes of “Strength in Numbers”, what is a Leadership-based test?
*Det gäller alla LD test oberoende av vad de kommer ifrån

Du svarar ju precis som frågan ställts, helt onödigt tongue.gif

QUOTE
-If a template weapon fires into combat under Expendable, how are hits distributed?
*Man randomisar alla hits. (Så även om det är 14 hits på slaves och 2 på moståndaren så randomisas alla 16. Detta gör WFT lite bättre men är kass nu så tycker det är okej.)

Varför skulle man randomisa? Templates träffar det dom träffar, randomisandet behöver bara göras för vanligt skytte.

QUOTE
-If a friendly model finds itself in base contact with a Plague Censer Bearer at the start of the combat phase but neither model/unit is in combat, must the friendly model test for damage?
*Det räcker med att dom är i baskontakt

Menar du alltså att alla som bär Censers och deras kompisar ska ta test i varenda runda, även när dom bara är ute och går?

QUOTE
-Does a Warlock Engineer's ability to swap one spell for Warp Lightning replace the normal ability to swap one spell for the first in the Lore?
*Man får byta två spells

Du får inte byta två spells.
Det står specifikt i sektionen för Skavenmagi att trollkarlar kan byta en av de spells de slår mot de som står listade i deras Bestiary entry, i Warlockens fall Warp Lightning.

QUOTE
-If a Doom-flayer misfires in combat, do wounds caused count towards Combat Resolution? If so, which side's?
*Nej

Varför skulle den inte räknas som CR?
Regelboken är tydlig med att alla wounds som görs i combat räknas till CR.

QUOTE
-Does Scorch "target" the point at which the template is placed?
*Ja det gör den

-Is the template for Scorch placed before or after the spell is successfully cast?
*Slå först, mät sedan

Dom här två svaren går ju rakt emot varann.
Poängen med den första frågan är att avgöra om du får använda MR eller inte, och slår du magin innan du mäter så går det ju inte.
Tilläggas kan att det inte står att man slår före man placerar templaten, så du placerar alltså templaten där du vill ha den, sen slår du och ser om magin lyckas.

QUOTE
-Are wounds inflicted by the “Banner of the Under Empire” and the “Shroud of Dripping Death” counted towards combat resolution?.
*Nej

Samma som på Doom flayern, alla wounds som görs i en combat räknas till CR.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#6 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 11:20

Jag kan bara svara på saker som jag har tolkat så om jag inte svara beror de på att de har gjort en annan tolkning än jag.
QUOTE
-For the purposes of “Strength in Numbers”, what is a Leadership-based test?
*Det gäller alla LD test oberoende av vad de kommer ifrån

Du svarar ju precis som frågan ställts, helt onödigt tongue.gif

Lite dåligt skrivet vad jag menar att de får det LD. Dvs hjälper även mot banshe mm.

QUOTE
-If a template weapon fires into combat under Expendable, how are hits distributed?
*Man randomisar alla hits. (Så även om det är 14 hits på slaves och 2 på moståndaren så randomisas alla 16. Detta gör WFT lite bättre men är kass nu så tycker det är okej.)

Varför skulle man randomisa? Templates träffar det dom träffar, randomisandet behöver bara göras för vanligt skytte.

På slaves står det att allt randomisas så två regler som säger emot varandra så man kan tolka den på två olika sätt.

QUOTE
-Are wounds inflicted by the “Banner of the Under Empire” and the “Shroud of Dripping Death” counted towards combat resolution?.
*Nej

Samma som på Doom flayern, alla wounds som görs i en combat räknas till CR.

På andra saker står det att de räknas till CR men det gör det inte på dessa saker. Så varför skriver de ut det på vissa saker men inte alla.
Kan tolkas som att de har missat det eller att det inte ska räknas med.
David "Dangerous" D

#7 Flogger

Flogger

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 12:51

Kommer Crack's Call påverka Steam Tank?

En stank är enligt empire boken immun mot alla spells som inte har styrka, såsom pit of shades och dylikt men under Crack's Call står det "war machines affected on a 5+". Vill bara vara säker men jag gissar på att svaret är nej? Taskigt om mitt i en match en domare kommer och säger "rulla en tärning om det" för det vill jag verkligen inte vara med om.
http://warhammer.org...b010165e082a8e4


Annars tycker jag det ser bra ut, man får rulla range för doomwheel INNAN man declare charge eller hur?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#8 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 17:46

Ang Crack´s Call så är jag lite osäker. Resten av spellen handlar ju om ett test men på just war machine och chariots har det ju inget med initiativ att göra.
Men jag vill inte svara på hur det kommer att spelas utan det får någon ansvarig göra.

Ang doomwhell så slår man efter man chargar. Annars kan ju bara motståndaren vänta och se vad man slår. Slår man kort behöver man ju inte fly och kan bara charga ner
den på sin egen runda.
David "Dangerous" D

#9 Christoffer w

Christoffer w

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Halmstad

Postad 14 december 2009 - 18:13

Ja det är ju hemskt att doom wheelet skall fungera som ALLA andra enheter i spelet....

#10 Merihim

Merihim

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 57 Inlägg:

Postad 14 december 2009 - 18:39

Fast alla andra enheter i spelet kan du med gott ögonmått räkna ut om du når eller inte... det kan du inte med hjulet.

#11 bjorn

bjorn

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 320 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 18:40

QUOTE (Christoffer w @ Dec 14 2009, 18:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ja det är ju hemskt att doom wheelet skall fungera som ALLA andra enheter i spelet....

Nej jag vet, det vore mycket bättre om den fungerade som ingen annan enhet i spelet så man kan spela den lite som man vill i och med att det inte finns någon liknande.

Bra jobbat Dyne thumb.gif

//Björn

#12 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 18:43

QUOTE
Ja det är ju hemskt att doom wheelet skall fungera som ALLA andra enheter i spelet....


Ja fast om du läser på om doomwhell så ser du att det inte är så lätt. Finns ingen annan enhet i HELA spelet som har samma regler som den.
Den går att tolka på massor med olika sätt och när väll GW kommer med sin tolkning om någon månad så lär den vara konstig med.



David "Dangerous" D

#13 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 19:27

QUOTE (buffy @ Dec 14 2009, 11:20 ) <{POST_SNAPBACK}>
På andra saker står det att de räknas till CR men det gör det inte på dessa saker. Så varför skriver de ut det på vissa saker men inte alla.
Kan tolkas som att de har missat det eller att det inte ska räknas med.

Vilket är en helt onödig förtydling, då det ändå står i regelboken.
Om du fick lära dej på körskolan att det är högertrafik i Sverige, och sen ger dej ut på vägarna och på varje väg ser en skylt där det står "högertrafik gäller", skulle du automatiskt anta att du fick köra på vänster sida om du kom in på en väg där en sån skylt saknades?
Regelboken säger att wounds i combat räknas till CR, flaggorna/flayern säger inte att dom inte gör det, alltså gör dom det.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#14 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 20:06

Nu har jag inte regelboken tillgänglig men det står väll att alla wound man ger räknas till CR. Det finns vissa vapen som kan skada en själv eller kompisar bredvid än.
Ska man få CR när man dödar sina kompisar då ?

Jag vet att det stod på ett sådant magisk vapen vad som gällde men tror att det var i en 6:th edition arme bok och det kanske var andra regler då.

Jag säger inte att du har fel men med tanke på att de på warhammer.org inte hade något bra svar så tycker jag inte att frågan är så lätt.
David "Dangerous" D

#15 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 20:12

Det står som följer: "Each side scores a number of combat result points equal to the number of wounds caused in the combat. It does not matter which particulaar units inflicted the wounds, just add up all wounds caused by that side in the fight".
Rätt solklart, causar du wounds, räknas det till CR.
Vad Warhammer.org tänkte vet jag inte, men jag antar att dom resonerar som dej "d'uh, ja men det står ju inte att det räknas till CR", och mitt svar där är alltså att det inte behöver göra det, för det står redan i grundreglerna.
Bara för att det finns en förtydling vid vissa regler betyder det inte att andra regler inte funkar likadant bara för att dom saknar den förtydlingen (se mitt körskoleexempel).

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#16 Flogger

Flogger

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 20:24

QUOTE (buffy @ Dec 14 2009, 17:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ang doomwhell så slår man efter man chargar. Annars kan ju bara motståndaren vänta och se vad man slår. Slår man kort behöver man ju inte fly och kan bara charga ner den på sin egen runda.



Man ska absolut rulla INNAN anser jag, hur ska du kunna declare a charge utan att veta längd på chargen? Och även om du rullar efter så gör inte motståndaren en reaction förrän den når vad jag vet? Eller kan man declare a charge över hela spelbordet även om man inte når och fortfarande få motståndaren att fly?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#17 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 20:34

Ska man rula hjulet som så att det måste declara så ska man givetvis slå innan man declarar, att behöva ropa charge innan man vet hur långt man kan gå är idioti.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#18 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 20:53

Så om man chargar in med ett gäng censor bearer och gasen dödar 4 av motståndaren och 2 av ens egna så får man 6 i CR för det var ens
egna sida som gjorde alla wounden. Säger inte att det är så men enligt reglerna du länkade så tolkar jag det så. Hur tolkar du
det Falkman ?

Ang doomwhell så har vi gjort så den gör en charge fast inte i charge fasen så det blir lite konstiga regler. Vi kan ju tolka de som vissa så att
man bara kör in i fiender och de får inte fly eller något. Jag vet att det är inte så ni vill men jag menar att den går att tolka på olika sätt.

Och jag är lite förvånad att ni tycker den är för bra tolkad. Visst den kan slå ut lite skirmishers och fast cav men kommer ju inte ha någon chans mot " riktiga " enheter
pga att den måste maxa före andra charge kommer in. Jag säger inte att den är dålig med min tolkning men ganska balanserad för att vara så konstig.

Sedan är ett annan sak jag inte vet hur man ska tolka. Den kan gridna när den inte chargar. När en stem tank grindar så räknas det som ipmact hits dvs går före andra
attacker. Man borde kanske inte tolka doomwhell så nu men chansen är ju stor att det blir så i den GWs faq.
David "Dangerous" D

#19 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 21:14

QUOTE (buffy @ Dec 14 2009, 20:53 ) <{POST_SNAPBACK}>
Så om man chargar in med ett gäng censor bearer och gasen dödar 4 av motståndaren och 2 av ens egna så får man 6 i CR för det var ens
egna sida som gjorde alla wounden. Säger inte att det är så men enligt reglerna du länkade så tolkar jag det så. Hur tolkar du
det Falkman ?

jag tolkar det som att gasen räknas åt motståndarens CR, eftersom det är wounds causade på dina trupper.
Det är visserligen en lite klurigare fråga, men i fallet med flaggorna är det verkligen solklart, det finns absolut ingenting som säger att dom inte skulle räknas till CR, så hur kom ni ens på den tanken?

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#20 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 243 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 14 december 2009 - 21:23

När jag skrev faqn så utgick jag delvis från logik och sedan vad GW kan tänkas ha med i sin faq och alla vet att GW inte är logiska.
Men hur jag tänkte var att de var så tydliga med att förklara alla andra saker som räknas till CR men tog inte med det.

Jag säger inte att det är ett bra svar men det är svaret.
David "Dangerous" D



Svara



  


0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar