Hoppa till innehåll

Foto

Multiple Wound Vapen På Multiple Wound Enheter

• Please log in to reply
169 replies to this topic

#161 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 087 Inlägg:

Postad 22 februari 2013 - 16:11

Nja, det stämmer inte. Ta maneaters som motexempel, där är det möjligt för standardbäraren att ha annan utrustning än någon annan modell i enheten. (Om man inte vill hävda att den som plockar upp flaggan också plockar upp den ursprungliga standardbärarens utrustning men då hittar vi på regler).

sida 94 i brb: STANDARD BEARERS AND CASUALTIES We assume that if the standard bearer is slain, another warrior will step forward to raise the fallen standard aloft. Accordingly, the standard bearer cannot normally be removed as a casualty unless only he and the champion (if there is one) remain in the unit. This applies even if the standard bearer is the target of an effect that affects only a single model, such as a dangerous terrain test, or an attack made with the Sniper special rule. Another rank and file warrior is still assumed to pick up the banner. If the only other remaining model in the unit is the champion, the standard bearer must be removed as a casualty before him.
Helt off topic dock.

Om någon har lust att summera vad ni kommit fram till så lär jag mig också något. Haft svårt att hänga med i denna diskussion för att vara ärlig..

Johannes Einemo
GoB-Syd

#162 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 22 februari 2013 - 17:07

Jag vet att det står så i regelboken, det funkar dock inte i praktiken. (Maneaters är ett bra exempel på varför)

Jag har också svårt att hänga med i tråden, Jag tror frågan som hänger i luften är om man får räkna med wounds som redan ligger på enheten när man kollar om man gjort tillräckligt många wounds för att gå igenom till nästa rank.

Problemet är reglerna inte riktigt hänger ihop. Som jag påpekat så talar reglerna om att döda modellen man träffade men man gör ju aldrig wounds på en specifik rnf model och det är aldrig en specifik rnf modell som dör.

Det enda rimliga är att läsa det som att man går igenom till nästa rank i fall man gör tillräckligt med wounds på enheten för att döda en modell.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#163 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 22 februari 2013 - 21:33

Jag börjar lite smått tröttna på att diskutera detta nu. Jag kan gå med på att spela som (framförallt) Screamer & DHettNeck argumenterar för, det är egentligen ingen större deal för mig. Går dock inte med på att eran tolkning skulle ha mer regelstöd än det jag och MoQ argumenterar för. Jag är väl medveten om att det finns hål i våra argument (t ex singel vs flera = units) men tycker inte heller det finns direkta belägga för att det som är enhetsspecifik appliceras på singelmodeller utan att man hamnar i de konstiga situationen som Hoffa lyfte fram lite mer som en specifik fråga.

Så, Screamer, DHettNeck & MoQ (nu vänder jag mig främst till er som varit mest vokala): Håller ni med mig där? Dvs att båda tolkningar har hål och ingen av dem är självklara. I så fall så kan jag nöja mig där och dra konsesus på eran tolkning.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#164 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 23 februari 2013 - 08:28

Så, Screamer, DHettNeck & MoQ (nu vänder jag mig främst till er som varit mest vokala): Håller ni med mig där? Dvs att båda tolkningar har hål och ingen av dem är självklara. I så fall så kan jag nöja mig där och dra konsesus på eran tolkning.

Där är jag helt med dej. Reglerna är ganska dåliga på denna fronten och täcker egentligen inte fallet vi diskuterar (iaf inte uttryckligen). Jag har argumenterat mycket just för att jag aldrig spelat det eller mött någon som spelat det på MoQs sätt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#165 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 23 februari 2013 - 10:54

Det viktiga tycker jag är att man är konsekvent. Man kan inte spela samma regel på olika sätt beroende på om det är en GuO med balesword som slår eller om det är en kanonkula. Och man kan inte spela olika om det är en stegadon eller ett MI som kanonkulan ska rulla igenom när det är samma regler som avgör hur det ska spelas, och ingen kan hitta ett ställe som säger att det gör skillnad.

#166 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 23 februari 2013 - 12:03

Nu är jag den förste att säga att GW's regler ofta är kontraintuitiva men om man nu är i läget att en regel inte är helt 100% tydlig och man måste välja en tolkning så känns det för mig bäst att välja den mest intuitiva tolkningen.

I det här fallet känns det mest intuitivt att kulan går vidare om man gör tillräckligt med wounds för att en modell ska tas bort. Det motsatta fallet känns så märkligt att jag skulle behöva tydligt regelstöd för att acceptera det.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#167 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 23 februari 2013 - 12:56

Efter att ha skummat igenom den här tråden och reglerna så får iaf Hoffa ett stort +1 av mig!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#168 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 24 februari 2013 - 12:01

Nu får ni komma fram till ett konsensus annars går jag in och bestämmer hur folk skall spela.

Just saying.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#169 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 24 februari 2013 - 13:54

+ 1 på mig, DHettNeck, Raptor, Hoffa m.fl :)
Dvs dör en modell går kanonkula o bolt vidare, man behöver inte göra lika många wounds som på profilen.

#170 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 24 februari 2013 - 18:10

+1 på det! =D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar