Hoppa till innehåll

Foto

Nya Chaos Dwarfs

• Please log in to reply
88 replies to this topic

#21 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 324 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 12:34

QUOTE (Flogger @ Oct 10 2011, 13:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Oct 10 2011, 12:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
När du arrangerar turnering så kanske det är det, men inte när jag arrangerar den.

Vad skulle vara ditt skäl till att inte tillåta den?

För att än så länge så är alla reglerna experimentella och om inte boken finns på GW's sida så existerar den inte för den stora massan, av samma skäl som jag verkligen ogillar de nya reglerna till VC, det vi gör nu är att vi lägger med dem i vårat regelpack till QFA för att folk ska kunna se dem, något som jag gissar är högst olagligt. Men alternativet hade varit att banna dem något som jag gissar GW inte heller vill.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#22 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 949 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 12:45

Word
+1
What he said...

#23 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 12:52

Jag förstår att folk är förtjusta och älskar DoW och Chaos Dwarfs, har inget emot att man spelar dem hemma på sin klubb / med vänner.

Men då de inte har officiella regler idag anser inte jag att de ska vara med på turneringar heller.
Som många påpekat är det dessutom väldigt många regler som måste skrivas om för att det ska passa in i 8th edition vilket tar otroligt mycket tid.
Kompgruppen gör ett fantastiskt jobb och att lägga till CD + DoW tycker jag är tid som skulle kunna gå åt till övriga lag.

Den dagen Chaos Dwarfs / DoW får en riktig armébok så kommer jag stå helt och hållet bakom att de ska få vara med på samma villkor som alla andra.

Vill en arrangör ha med CD/DoW så varsågod, men ta tag i arbetet själv istället för att lägga det på andra människor att göra i ordning regler och komp.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#24 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 13:03

QUOTE (Truant @ Oct 10 2011, 13:52 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag förstår att folk är förtjusta och älskar DoW och Chaos Dwarfs, har inget emot att man spelar dem hemma på sin klubb / med vänner.

Men då de inte har officiella regler idag anser inte jag att de ska vara med på turneringar heller.
Som många påpekat är det dessutom väldigt många regler som måste skrivas om för att det ska passa in i 8th edition vilket tar otroligt mycket tid.
Kompgruppen gör ett fantastiskt jobb och att lägga till CD + DoW tycker jag är tid som skulle kunna gå åt till övriga lag.

Den dagen Chaos Dwarfs / DoW får en riktig armébok så kommer jag stå helt och hållet bakom att de ska få vara med på samma villkor som alla andra.

Vill en arrangör ha med CD/DoW så varsågod, men ta tag i arbetet själv istället för att lägga det på andra människor att göra i ordning regler och komp.

Varför behövs det göras en massa regler för FW listan till CD som redan är gjord för 8th?

#25 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 13:29

+1 Jag vill egentligen säga samma sak. CD och Dow är döda sedan 7:th släpptes. Tycker också det är märkligt att göra jobb på böcker som inte finns längre och som inte är kompatibla med 8:th. Hur man än vänder på det blir man tvungen att hitta på regler som anpassar dem till 8:th edition och känns det bättre att låta bli.

Hur det blir med Tahmurkan listan återstår att se. Jag gillar inte att en lista som bara finns i en svindyr (och garanterat dåligt speltestad) forgeworld bok ska bli allmänt accepterad men det är upp till turneringsarrangörerna.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#26 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 13:32

QUOTE (dorlm @ Oct 10 2011, 14:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
Varför behövs det göras en massa regler för FW listan till CD som redan är gjord för 8th?

Till FW-listan behöver inte själva reglerna ändras om de är till 8th (kan inte uttala mig eftersom de inte är släppta ännu), däremot måste komp-jobb göras och det är ingen liten enkel sak.

Är det en officiell armébok är det inga konstigheter, är det däremot ett eget FW-projekt hamnar den vid sidan om.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#27 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 13:41

För att den inte finns att köpa än, och då finns det bara de gamla Chaos Dwarfs smile.gif Men tillåter man dem från FW, varför inte tillåta allt annat som också finns där?

Kompgruppen bestämmer vad de vill kompa, och känner de att de kan ta med DoW + CD är det upp till dem. Jag har inte mött något av lagen och jag tycker det är lite störande på ett sätt att man måste släpa med så gamla lag bara för att några enstaka gillar dem, men liksom... kompgruppen vill ha med dem i kompen, och det är sen upp till arrangören ifall han vill tillåta dem eller ej smile.gif

Sen att man gör speciella undantag för dem och inte typ Storm of Chaos arméer (jag vill ha Slayers! biggrin.gif) förstår jag inte då också är gamla med konstiga/utdaterade regler (eller typ... varför inte använda Kislev armén osv?).
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#28 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 14:06

QUOTE (Atnas @ Oct 10 2011, 14:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Men tillåter man dem från FW, varför inte tillåta allt annat som också finns där?

Precis. ALLT från Warhammer Forge bör tillåtas på turneringar, det gör arméer mer varierade och spelet på så sätt roligare. Precis som att Imperial Armour grejerna finns med i 40k kompen.

Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#29 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 14:21

QUOTE (Hoffa @ Oct 10 2011, 14:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag gillar inte att en lista som bara finns i en svindyr (och garanterat dåligt speltestad) forgeworld bok ska bli allmänt accepterad men det är upp till turneringsarrangörerna.

GW är överlag kända för att vara svindyra så denna boken är inget undantag till det. Tycker absolut den ska bli allmänt accepterad, desto mer variation desto bättre, mer mångfald i Warhammer!

#30 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 392 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 14:54

QUOTE (Flogger @ Oct 10 2011, 15:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
Men tillåter man dem från FW, varför inte tillåta allt annat som också finns där?

Precis. ALLT från Warhammer Forge bör tillåtas på turneringar, det gör arméer mer varierade och spelet på så sätt roligare. Precis som att Imperial Armour grejerna finns med i 40k kompen.

Det är inte vad jag säger tongue.gif Finns inget bör eller måste, är helt upp till arrangörerna. Däremot tycker jag det är lite konstigt att det bara är Chaos Dwarfs och Dogs of War som fått en acceptans som spelbara arméer, medans det finns mycket annat som inte skulle ha en chans alls tongue.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#31 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 035 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 15:41

QUOTE (Atnas @ Oct 10 2011, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det är inte vad jag säger tongue.gif Finns inget bör eller måste, är helt upp till arrangörerna. Däremot tycker jag det är lite konstigt att det bara är Chaos Dwarfs och Dogs of War som fått en acceptans som spelbara arméer, medans det finns mycket annat som inte skulle ha en chans alls tongue.gif

Det är jue för att det var arméer som GW hade som officiella sen har GW sparkat eller folk har stuckit ifrån företaget som hade goda kunskaper och insikter om dessa arméer, i dagsläget finn i princip inget av det där. Har hört att det är samma problem med Bretonnia, ingen i studion som har dem som favorit eller intresse så den har fått ligga underst i högen i ganska många år nu.

När det gäller ålder på reglerna dvs att det är 6th edition är skillnaden på Brettarna och DoW till exempel inte särskilt stor. DoW har sin senaste uppdatering i Chronicles 2004 samma år som Bretonniaboken släpptes.

För er som inte tror att DoW inte haft någon egen bok (ganska vanlig missuppfattning kan jag jue säga) kan jag jue informera er om att jag har den och den är ifrån 1998, kan ta med den till BSK om någon är intresserad att glutta i den.

Angående tillgänlighet är den större på DoW och CD hordes of CHaos regler då dem finns överallt på internet. Att saker inte säljs i GW butiken runt hörnet (dvs i Stockholm och Göteborg samt mailorder) betyder ingenting egentligen då det även saknas modeller för flertalet regler, ska man anse att GW tagit bort dem ifrån reglerna då eller. Inga DE kärror är i så fall en av konsekvenserna (ja jag vet att jag överdriver men försöker bara hårddra argumenten).

Dem som har investerat i en armé och sen får se tillverkaren tappa intresset för den och sluta uppdatera/släppa figs till den känner sig ganska överkörd kan jag jue säga, att sen inte få spela med den på turneringar är jue egentligen en uppmaning från alla andra spelare/arrangörer att lägga av med hobbyn.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#32 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 15:56

Tycker man skall lägga till kompen för den nya FW CD boken i mallen. Kul och intressanta saker. Även DoW bör finnas kvar tycker jag. Dom är coola och tillför något till hobbyn.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#33 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 17:05

Jag tycker att tillgängligheten på DoW-regler är extremt dålig då jag inte kan förstå hur man ska kunna få tag i alla dess samtliga regler utan att bryta mot någon lag?
Jag resonerar som många andra i tråden att reglerna ska kunna gå att få tag på smidigt ör att man ska kunna spela dem på turnering. Därför tycker jag att varken dogs eller gamla chaos dwarfs är okej. Samma sak lär gälla med nya CD om de inte släpps i en bok som konstant finns för försäljning i GW-återförsäljande butiker.

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#34 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 10 oktober 2011 - 18:11

QUOTE (Lagge @ Oct 10 2011, 18:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Samma sak lär gälla med nya CD om de inte släpps i en bok som konstant finns för försäljning i GW-återförsäljande butiker.

ALLA kan köpa den från Forgeworld.

#35 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 11 oktober 2011 - 06:47

QUOTE (Flogger @ Oct 10 2011, 19:11 ) <{POST_SNAPBACK}>
....

Gå hem. Arrangera en turnering eller ligg med någon som gör det, det verkar vara enda sättet att få FW-listan godkänd. Jag tänker då inte lobba för att kompgruppen, människor som gör asmycket jobb gratis på sin fritid, ska ta av denna begränsade fritid för att göra något som i mina och de flestas ögon är helt onödigt. Om du vill se den kompad så kompa den själv, om arbetets omfattning nu är så obetydlig för dig.

QUOTE (Zaanash)
(dock verkar det ju vara en ny VC-bok på väg efter nyår så det kommer nog lösa sig av sig självt)

Say whatnow? Det låter ju fantastiskt biggrin.gif Jag tog de nya reglerna som en stopgap-lösning och ett tecken på att VC skulle få vänta riktigt länge...

#36 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 11 oktober 2011 - 07:44

Långt ifrån allt från IA är tillåtet på svenska 40k turneringar. Dels är några kategorier förbjudna (flygare, saker med struktur poäng) och dels är diverse enheter som anses allt för brutna förbjudna. Vetefan om alternativa armélistor är generellt tillåtna.

#37 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 949 Inlägg:

Postad 11 oktober 2011 - 08:29

Du verkar vara rätt ensam Flogger, men som Zav säger. Gör kompmallen själv och så kanske de blir tillåtna på turneringar nån gång. om 1oo år

#38 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 11 oktober 2011 - 08:44

Chaos Dwarfs är redan kompade. Att inte kompa deras nya lista är lika konstigt som att inte kompa nya VC när de släpps. Har man väl tagit sig mödan att kompa en 10 år gammal lista så finns det uppenbarligen ett intresse av att armén ska ha en komp. Jag tar gärna på mig att speltesta den armén och försöka slänga ihop en kompmall till dem, desto fler arméer desto roligare blir det! smile.gif

#39 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 949 Inlägg:

Postad 11 oktober 2011 - 08:57

Då är ju jag också en av dom som tycker CD är ett tråkigt lag, som fick dvärgarnas enda svaghet, magi, också. Plus att dom sitter på den tråkigaste krigsmaskinen i hela spelet.

#40 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 324 Inlägg:

Postad 11 oktober 2011 - 09:00

Nu ska detta inte bli nån hetsjakt eller attack mot enskilda personer, vi håller oss till själva ämnet. Jag förstår Floggers syn men håller inte med, mest för jag vet hur stort arbete det är att sköta kompen eller SWE-FAQ och de som tagit på sig detta ansvar får bestämma om dom orkar kompa dem eller ej.

Skiter dom i det så är det bara att acceptera eller kompa dem själv och se om nån vill köra med dem på turnering.

Men som sagt alla, diskutera ämnet och inse att kompgruppen inte är några veklingar som bryter ihop och gör det ni vill så de behöver inte skyddas dock hyllas för den insatsen de gör!

Jag är fantastiskt glad att inte behöva hålla i kompen längre, tiden räcker ändå inte till.

Fjugin, Dhettneck many thx!

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

0 användare läser detta ämne