Hoppa till innehåll

Foto

Omöjlig Charge

• Please log in to reply
85 replies to this topic

#21 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 12:40

Det som står om denna situation i boken är "om ingen grad av "finagling" kan tillåta att enheten att undvika hindret, the charge fails. Detta betyder att antingen så flyttar man på örnen centrum och wheelar den på ett icke tillåtet sätt eller att man flyttar på en enhet som itne har med chargen att göra

Exakt, det är det som avses med finagling. Att man ska töja lite på reglerna för att få det att funka. Regelboken är här tydlig med att Warhammer inte är ett spel ämnat för den här typen av "Taktik"

Det här hör hemma i samma kategori som fanatic slingshot och Det ökända örntricket där man landar en örn 1" från främre hörnet på en enhet vilket hindrar enheten från att gå frammåt efter som den inte kan komma frammåt utan att komma förnära örnen men enheten kan inte heller charga örnen då örnen inte är i enhetens forward arch.

Det är inte svårt att känna igen en exploit när man ser den så det finns ingen ursäkt för att göra sådana här saker.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#22 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 12:44

QUOTE (nialion @ Feb 24 2011, 12:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag står fast vid vad jag sa tidigare jag skulle skämmas om ett svenskt landslag skulle försöka utnyttja buggar i spelet för att skapa sig fördelar. Särskilt på ETC då man där representerar alla oss svenska warhammer spelare. På ETC skall man spela avslappnat och med fairplay precis som alltid annars.

Som jag sade tidigare. Finns inget som tyder på att detta inte är fairplay? är det? Tycker inte att ETC utstrålade en avslappnad miljö när jag var där förra året. Varken från svenska spelare eller deras Sveriges motståndare.

Man kan absolut se det som en bugg i spelet. Men hur vill du definera strategi? Jag skulle vilja säga "utnyttja din kunskap om spelet för att få en strategisk fördel".

@Hoffa" Det är inte svårt att känna igen en exploit när man ser den så det finns ingen ursäkt för att göra sådana här saker. "

Ursäkten skulle vara att man har regelstöd?

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#23 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 12:50

Som sagt vi ser på situationen olika jag tycker inte detta är en del av spelet. Det tycker uppenbarligen du. Att utnyttja buggar som inte är avsiktliga tycker jag inte är fairplay men vi kanske ser på det olika med?

Vad tråkigt att du inte ansåg att ETC var avslappnat, jag har alltid sett det som en trevlig tillställning där folk från olika länder träffas och spelar lite warhammer och har kul. Klart att det blir lite tävlingsnerver men det skall vara skoj också. Det är i mina ögon huvudsyftet.

#24 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 13:09

Från vissa länder var det klart mer avslappnat än andra. Sverige var väl ett av de sämre lagen när det kommer till den fronten i alla fall i förhållande till vart vi låg under turneringen. Men om man gick till danmark/tyskland/italien (topplagen) så var det en helt annan inställning på matcherna. Dock är jag övertygad om att de tyckte att det var kul.

Ber om ursäkt nialion men jag vet inte vem du är? vad är ditt namn?

Jag ser det ju lite som en bugg, helt klart. Men buggar tas bort ur spelet så snart det går och om inte det är fallet så kan jag tycka det är okej att utnyttja det tills det är borttaget. Från antingen turneringsarrangör eller GW

@hoffa jo det är mkt samma sak som örntricket (som jag med posta). Det tricket känns dock mer buggit än detta anser jag. Vet inte varför jag tycker det dock

Johan Lagmo
Atlantis

#25 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 13:20

Det var tråkigt att höra. Åtminstone det svenska 40k laget har annars haft ett gott ryckte om att vara avslappnade och roliga att möta på ETC. Vore tråkigt om det inte var samma sak med fantasy laget.

Angående "buggsituationen" får vi nog bara inse att vi har olika syn på den. Vi kommer nog inte att komma överens. Jag tycker att den är ett utmärkt exempel på att warhammer behöver ett visst mått av sunt förnuft för att fungera. Du kommer åtminstone aldrig att se mig utföra denna typ av manövrar oavsett vart jag spelar.

Jag heter Jimmy Pihl.

#26 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 13:31

Bra Jimmy då avslutar vi den diskussionen men ett tips till framtiden är att inte slänga in en pik som "behöver ett visst mått av sunt förnuft" om du vill avsluta en diskussion.

Jag kommer istället att alltid fråga motståndaren vilken nivå matchen ska vara på innan matchen börjar. Om han kommer att spela såhär med detta trick plus örntricket eller utan. Inte jobbigare än att säga att man slår om tärningar som ligger i terräng etc.

Om någon admin vill stänga denna tråd är det lugnt. Vill framför allt få ut det så att alla kunde se hur tricket fungerar

Johan Lagmo
Atlantis

#27 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 13:33

Jag tror du missförstod min avsikt med den meningen. Jag menade inte att du saknade sunt förnuft. Jag menade att i min mening kan man inte spela RAW i så hög grad som du verkar förorda. Utan man behöver sunt förnuft för att avgöra många situationer. Inget illa ment.

#28 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 14:13

Kan inte någon (t.ex. nån av våra lagkapter) ta upp detta (och örntricket) i FAQ-tråden på ETC-forumet?

På en turnering i Sverige kan jag tänka mig att dommaren i 90% av fallen skulle döma mot detta, men har ingen aning om hur det är på ETC..

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#29 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 15:12

Här kommer några ord från någon som egentligen inte har en aning. wink.gif

1: Detta är tillåtet enligt reglerna (alltså ej möjligt att charge'a.)
2: Det är fult att göra det (ungefär som örntricket).
3: ETC är en turnering som vilken annan, där vissa är fett tävlingsinriktade och andra kör för skojs skull. Om det är tillåtet vet jag inte, domarna får dömma det. Men jag skulle inte bli förvånad om man möter någon som använder sådanna här knep... jag skulle inte heller bli förvånad ifall Sverige använde dem. Sen tycker jag att det upp till lagledare att bestämma vilken nivå han vill att hans lag spelar på. Punkt!
4. Jag skulle inte använda dem i en vanlig Svensk turnering och absolut inte i en vänskapsmatch... men om våran lagledaren för ETC skulle sagt åt mig att göra det, då skulle jag gjort det. Det är hans lag! Om folk tycker annorlunda får dem själva hålla i det ett år och säga till sitt laget hur han vill att dem spelar.

Som sagt: några ord från någon som egentligen inte har en aning... har ingen tidigare erfarenhet utav ETC. smile.gif

#30 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 15:55

QUOTE (Maian @ Feb 24 2011, 15:12 ) <{POST_SNAPBACK}>
men om våran lagledaren för ETC skulle sagt åt mig att göra det, då skulle jag gjort det. Det är hans lag!

Du tänker alltså använda "Jag följde bara order!" försvaret? Det brukar ju gå hem...

#31 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 15:58

Det är ju precis som att sätta 5 harpies bredvid en abomination och tvinga honom endast gå rakt fram då han inte får pivota in i dem, helt ok enligt mig.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#32 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 16:08

QUOTE (Bengt @ Feb 24 2011, 15:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
men om våran lagledaren för ETC skulle sagt åt mig att göra det, då skulle jag gjort det. Det är hans lag!

Du tänker alltså använda "Jag följde bara order!" försvaret? Det brukar ju gå hem...

Absolut inte, och du borde kunna se skillnaden.
Om det kom till det skulle jag stå för det helt och hållet, inget snack om saken. Vad jag menade var att lagledaren sätter gränsen för vad han tycker laget skall utföra och med vilka tillåtna medel. Är det godkänt på ETC och lagledaren säger att laget skall använda sådant, så sure... även om jag personligen inte hade gjort det på en vanlig turnering.
Skillnaden är att ETC INTE är en "vanlig" turnering... och det är ganske uppenbart om man kollar på vilka det är som får ställa upp och vad dem representerar.

#33 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 17:46

QUOTE (Maian @ Feb 24 2011, 16:08 ) <{POST_SNAPBACK}>

Om det kom till det skulle jag stå för det helt och hållet, inget snack om saken. Vad jag menade var att lagledaren sätter gränsen för vad han tycker laget skall utföra och med vilka tillåtna medel. Är det godkänt på ETC och lagledaren säger att laget skall använda sådant, så sure... även om jag personligen inte hade gjort det på en vanlig turnering.
Skillnaden är att ETC INTE är en "vanlig" turnering... och det är ganske uppenbart om man kollar på vilka det är som får ställa upp och vad dem representerar.

Vad jag reagerade på var att det lät som du skulle göra något du tyckte var fel med motiveringen att en "myndighetsperson" bad dig. Personligen skulle jag inte medvetet spela "fulare" för att ett slag var "viktigare". Jag säger medvetet för det hänt att jag i stressade situationer har blivit lite mer... låt oss säga millimetermedveten. Men det var värre när jag var yngre, så om några år är det kanske helt borta.

#34 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 18:06

QUOTE (Bengt @ Feb 24 2011, 17:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Maian @ Feb 24 2011, 16:08 ) <{POST_SNAPBACK}>

Vad jag reagerade på var att det lät som du skulle göra något du tyckte var fel med motiveringen att en "myndighetsperson" bad dig. Personligen skulle jag inte medvetet spela "fulare" för att ett slag var "viktigare". Jag säger medvetet för det hänt att jag i stressade situationer har blivit lite mer... låt oss säga millimetermedveten. Men det var värre när jag var yngre, så om några år är det kanske helt borta.

Förstår vad du menar och håller även med dig... när det gäller vanliga turneringar i Sverige.
Jag spelar också aldrig "medvetet" fult, och skulle heller inte göra det om det betydde att jag skulle vinna en turnering. Det är inte den nivån jag vill lägga mig på och inte det sätt jag vill vinna en turnering. Jag vet hur mycket pengar och tid folk lägger ner när dem åker på turneringar och "vill ha en kul upplevelse"... för det gäller även mig. Och då är det inte kul om man missar poäng eller t.o.m. placeringar för att någon gör något sådant emot en.

Men sen tycker jag också att ETC är en helt annan sorts turnering. Det är inga "söndags spelare" som åker dit för att ha kul (självklart finns det lag som inte har för avsikt att vinna stort, men nu menar jag fighten om toppen). Och spelarna som landet tar ut för att representera sig är oftast såpass bra/härdade att dem kan hantera sådana situationer. Och för det är det enligt mig Lagkaptenen som skall sätta gränsen för var han tycker att hans spelare skall dra linjen.
Och sen anser jag att ETC skall vara just det den representerar... och det är EM/VM (typ). Och då lägger det sig på en helt annan nivå än t.ex. GothCon, QfA eller LinCon.

Men som sagt, detta är bara min åsikt och jag har absolut ingen avsikt att hoppa på någon och hoppas inte att någon tar åt sig av det jag skrivit. Jag har inte heller deltagit på ETC så jag kan inte heller stödja det jag säger med "så är det, jag har faktiskt varit där". Det är helt enkelt bara min vilja att ETC skall representera något stort, ett mål jag vill nå upp till... och inte bara ännu en "skoj turnering".

#35 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 19:51

ETC skall representera något stort

Just därför är kraven på god sportsmanship mycket högre. Det duger inte att säga. "Men reglerna säger ju att jag får." Det är inte vidare gentlemannamässigt. (Tänk på att spelet är skrivet av britter wink.gif )

7:th reglerna tillät fanatic slingshots. Det betydde inte att det på något sätt var ok att använda dem.

Det är fortfarande inte svårt att känna igen en moment exploit när man ser den. Däremot har den här typen av exploits blivit löjligt lätta att använda i 8:th efter som man får mäta allting. Det skärper kraven på att man som spelare låter bli att orsaka konstiga situationer med flit. Exemplet i den här tråden är hur lätt som helst att undvika att hamna i.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#36 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 20:14

QUOTE (Hoffa @ Feb 24 2011, 19:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
ETC skall representera något stort

Just därför är kraven på god sportsmanship mycket högre. Det duger inte att säga. "Men reglerna säger ju att jag får." Det är inte vidare gentlemannamässigt.

Jag är som sagt för gentlemannamässigt uppförande, men det är också en bedömningsfråga. I en match där ett sådant läge är tillåtet men du klagar som fan på att det är fult, skulle motståndaren kunna uppfatta dig som ogentlemannamässig. Allt är bedömningsmässigt. (Du fattar säkert vad jag menar).

(Tänk på att spelet är skrivet av britter wink.gif )

Hahaha.. så sant som det är sagt. smile.gif

7:th reglerna tillät fanatic slingshots. Det betydde inte att det på något sätt var ok att använda dem.

Nej, men det du missar här är att dommarna gick ut och förbjöd dem.
Det är när dem inte gjort detta som det blir luddigt.

Det är fortfarande inte svårt att känna igen en moment exploit när man ser den. Däremot har den här typen av exploits blivit löjligt lätta att använda i 8:th efter som man får mäta allting. Det skärper kraven på att man som spelare låter bli att orsaka konstiga situationer med flit. Exemplet i den här tråden är hur lätt som helst att undvika att hamna i.

Hur lätt eller svårt det är att hamna i dem är oviktigt för frågan. Visst, det var lite "krångligare" i 7th.
Men dem som kunde sådant var oftast tillräckligt bra på det ändå, även om chansen för fail pga ögonmått var lite högre.
(Det påminner om diskutionen angående gissning med Warmachines där en av mina mun-kombatanter hade som argument att dem bästa alltid såg exakt avstånd ändå. wink.gif)

Jag står fast vid vad jag sagt tidigare.

#37 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 20:18

Håller med Hoffa. Just därför är kraven på sportmanship högre. Jag anser absolut inte att detta är något som toplagen håller på med, snarare är man i de bra lagen tillräckligt duktiga för att inte behöva ta till sådana knep. Man kan absolut vinna ETC utan att ta till denna typ av knep! ETC handlar såklart om att vinna men det gör alla turneringar. På ETC representerar man även andra spelare genom att man är med i landslaget och då bör man se till att uppträda korrekt och sportsligt när man spelar man representerar ju inte längre bara sig själv.

Man behöver faktiskt inte välja mellan att spela sportsligt och att vinna det går att göra bägge delarna....

#38 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 20:21

QUOTE (nialion @ Feb 24 2011, 20:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Håller med Hoffa. Just därför är kraven på sportmanship högre. Jag anser absolut inte att detta är något som toplagen håller på med, snarare är man i de bra lagen tillräckligt duktiga för att inte behöva ta till sådana knep. Man kan absolut vinna ETC utan att ta till denna typ av knep! ETC handlar såklart om att vinna men det gör alla turneringar. På ETC representerar man även andra spelare genom att man är med i landslaget och då bör man se till att uppträda korrekt och sportsligt när man spelar man representerar ju inte längre bara sig själv.

Representera vilka?? Det är ju väldigt många som kan tänka sig att nyttja fula trix för att vinna en turnering, även här i Sverige. Representerar man dem på ett dåligt sätt då?
Självklart vill man att dem som representerar en har samma "moral" som en själv. Men det är inte alltid möjligt. Det bästa är att försöka göra det själv, men då krävs det fet skill också. tongue.gif

Men visst, det är inte kul om ens representanter gör fula trix för att vinna... som om det gäller landslaget i hockey eller fotboll t.ex.
Det är jävligt fult att köra på målvakten, men det finns även en regel som säger att det är förbjudet... (även om den regeln tydligen inte gäller Kanadensare wink.gif ).

QUOTE (nialion @ Feb 24 2011, 20:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
Man behöver faktiskt inte välja mellan att spela sportsligt och att vinna det går att göra bägge delarna....

Det hoppas jag också på, eftersom det är så jag spelar och vill vinna turneringar. wink.gif

#39 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 20:45

Du förstår vad jag menar. Ja det finns säkert folk som gärna fuskar eller tänjer på regler för att vinna även här i Sverige. Men det är inte det jag vill representera då jag spelar på ETC, jag vill representera den trevliga gemytliga och avslappnade atmosfär vi har på våra turneringar att man spelar för att det skall vara skoj för båda spelarna, att man gör sitt bästa för att komma överens och inte tjafsa om regler. Det är min erfarenhet av att spela turneringar, en glad och oftast avslappnad atmosfär. Jag har aldrig varit med om att någon gjort något som exemplet ovan mot mig på turnering och har själv aldrig gjort det mot någon annan. Jag hoppas att det inte kommer att ske, jag kommer garanterat inte att göra det mot någon annan i alla fall.

#40 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 20:56

QUOTE (nialion @ Feb 24 2011, 20:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
Du förstår vad jag menar. Ja det finns säkert folk som gärna fuskar eller tänjer på regler för att vinna även här i Sverige. Men det är inte det jag vill representera då jag spelar på ETC, jag vill representera den trevliga gemytliga och avslappnade atmosfär vi har på våra turneringar att man spelar för att det skall vara skoj för båda spelarna, att man gör sitt bästa för att komma överens och inte tjafsa om regler. Det är min erfarenhet av att spela turneringar, en glad och oftast avslappnad atmosfär. Jag har aldrig varit med om att någon gjort något som exemplet ovan mot mig på turnering och har själv aldrig gjort det mot någon annan. Jag hoppas att det inte kommer att ske, jag kommer garanterat inte att göra det mot någon annan i alla fall.

Om jag var kapten och jag kände att en spelare inte kunde tjafsa om reglerna skulle jag inte ta med den i mitt lag på ETC. Det är HUR viktigt som helst att man ska kunna OCH stå för reglerna. Du blir helt överkörd av dina motståndare om du inte gör det.
Håller helt klart med om att sportslighet är något man ska värdera. Dock har sportslighet allting med hur trevlig man är. Fair play brukar man säga, och då följer man reglerna i min värld. Man trycker till den andre hårt axel till axel, han ramlar och man hjälper honom upp. Han tog stryk men man följde reglerna

Johan Lagmo
Atlantis

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar