Hoppa till innehåll

Foto

Omöjlig Charge

• Please log in to reply
85 replies to this topic

#1 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 17:07

Hej!

Vet inte om jag har hittat något här som borde ses över eller om jag helt har missat något. Men så som jag tror att det fungerar så är denna uppställning en omöjlig charge för blocket markerat med A. Jag vill att ni håller diskussionen inom den här tråden och inte tar den till warseer eller warhammerforum eller dylikt pga möjligheten att använda det på ETC om så är fallet. Tänk att de andra två är örnar eller dylikt.

http://i879.photobuc...mjligcharge.png

Tanken är att blocket A inte kan charge nåt av de andra markerade enheterna. Den till höger ska chargas i front. Blocket kan inte "close the gap" och inte heller enheten för den blockas av sin ally -> failed charge. Blocket kan inte heller charga den andra enheten av samma anledning.
Finns det FAQs på detta?

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#2 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 17:37

Fast om den som chargear inte kan stänga dörren så får försvararen göra det. Så borde de inte bli så att A chargear den närmsta i fronten genom att wheela höger tills den touchar dess hörn, sen vrider den upp sig självt eftersom A inte kan.

#3 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 879 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 17:38

Såvitt jag vet går det inte att chargea så som det ser ut på bilden du postat där.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#4 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 17:41

QUOTE (Bengt @ Feb 22 2011, 17:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Fast om den som chargear inte kan stänga dörren så får försvararen göra det. Så borde de inte bli så att A chargear den närmsta i fronten genom att wheela höger tills den touchar dess hörn, sen vrider den upp sig självt eftersom A inte kan.

Tanken är att röven på örnen slår i det egna blocket då och gapet går inte att stänga ->failed

Johan Lagmo
Atlantis

#5 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 17:56

Tror faktiskt att det är en omöjlig charge på båda enheterna. Dock är ju detta i stil med örntricket och kommer nog aldrig användas.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#6 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 18:05

QUOTE (Lagge @ Feb 22 2011, 17:41 ) <{POST_SNAPBACK}>

Tanken är att röven på örnen slår i det egna blocket då och gapet går inte att stänga ->failed

Fast en örn är ju fyrkantig och står 1" ifrån det andra blocket, så den kommer inte fysiskt röra det. Fast RAW får kanske inte defendern komma inom 1" från andra enheter, står bara att chargeande enheter är undantagna från 1" regeln på s20. En vagn hade haft mer problem att vrida sig rätt såklart.

Stycket på s22 är visserligen rätt vagt, men det står att man får använda "finagling" för att få ihop enheterna, "To obtain or achieve by indirect, usually deceitful methods" enligt freedictionary. Det borde ju betyda att motståndaren är i sin fulla rätt att distrahera dig och flytta enheterna lite för att komma i kontakt! ph34r.gif

Smygläser inte andra ETCare detta forumet med google translate då? Det verkar som de gör det på svenska 40k.

#7 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 18:15

Örntricket är väldigt mycket mer finlir som behövs för att lyckas med. Vet inte om det har diskuterats på nationell nivå och så.

Kan någon från tidigare ETC tänka sig hur folk reagerar om man använder såna här saker när man spelar där? skulle aldrig göra sånt här på en svensk turnering.

De läser säkert detta forum. framförallt danskar och norrbaggar men de gör ju inte att vi ska underlätta för dem

Johan Lagmo
Atlantis

#8 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 20:43

Vet inte hur mycket jag kommer/kan tillföra, men kände för att svara ändå.
Och detta är mitt svar:

QUOTE (DHettNeck @ Feb 22 2011, 17:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tror faktiskt att det är en omöjlig charge på båda enheterna. Dock är ju detta i stil med örntricket och kommer nog aldrig användas.

+1 wink.gif

#9 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 22 februari 2011 - 23:46

QUOTE (Lagge @ Feb 22 2011, 17:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hej!

Vet inte om jag har hittat något här som borde ses över eller om jag helt har missat något. Men så som jag tror att det fungerar så är denna uppställning en omöjlig charge för blocket markerat med A. Jag vill att ni håller diskussionen inom den här tråden och inte tar den till warseer eller warhammerforum eller dylikt pga möjligheten att använda det på ETC om så är fallet. Tänk att de andra två är örnar eller dylikt.

http://i879.photobuc...mjligcharge.png

Tanken är att blocket A inte kan charge nåt av de andra markerade enheterna. Den till höger ska chargas i front. Blocket kan inte "close the gap" och inte heller enheten för den blockas av sin ally -> failed charge. Blocket kan inte heller charga den andra enheten av samma anledning.
Finns det FAQs på detta?

Är detta något vi vill använda oss av och utnyttja till att vinna turneringar i Sverige? Detta känns lite som "fusk". När regler inte kan täcka alla situationer som uppstår, så brukar jag och mina polare tänka "hur hade det funkat i "verkligheten" och i verkligheten kan man ALLTID anfalla.
Jag hoppas verkligen att ni som brukar arrangera tittare på detta och kommer fram till att en charge kommer att gå, mitt förslag är att enhet A får charga höger "örn" genom att wheela/backa högre hörn och slå in så man får flanken mitt emot(så nära som möjligt) blocket mitt emot.

Men det är ju bara ett spel och långt ifrån verkligt.......... eller?

#10 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 01:07

Jag skulle skämmas om ett svenskt landslag skulle ha denna typ av manövrar som en del av en gemensam taktik. Kan man inte vinna utan denna typ av trick förtjänar man inte att vinna.

#11 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 06:37

QUOTE (nialion @ Feb 23 2011, 01:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag skulle skämmas om ett svenskt landslag skulle ha denna typ av manövrar som en del av en gemensam taktik. Kan man inte vinna utan denna typ av trick förtjänar man inte att vinna.

+1. För övrigt tycker jag att det här är exakt en sådan situation som ska lösas med lite "finagling".

#12 HarryMason

HarryMason

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 209 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 08:39

Ärligt talat, detta är ett lysande exempel på sätt att förstöra en trevlig match.

#13 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 13:01

QUOTE (HarryMason @ Feb 23 2011, 08:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ärligt talat, detta är ett lysande exempel på sätt att förstöra en trevlig match.

Verkligen, problemet är om motståndarna är kapabla till såna här moves så är det bra att veta om dem och till och med vara kapabel att använda dem

Johan Lagmo
Atlantis

#14 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 13:47

Ser absolut ingen anledning till att använda denna typ av knep inte på ETC och inte i Sverige. Men visst skadar inte att känna till kanske...

#15 Markus

Markus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 13:55

QUOTE (Bengt @ Feb 22 2011, 18:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Lagge @ Feb 22 2011, 17:41 ) <{POST_SNAPBACK}>

Fast en örn är ju fyrkantig och står 1" ifrån det andra blocket, så den kommer inte fysiskt röra det. Fast RAW får kanske inte defendern komma inom 1" från andra enheter, står bara att chargeande enheter är undantagna från 1" regeln på s20. En vagn hade haft mer problem att vrida sig rätt såklart.

Stycket på s22 är visserligen rätt vagt, men det står att man får använda "finagling" för att få ihop enheterna, "To obtain or achieve by indirect, usually deceitful methods" enligt freedictionary. Det borde ju betyda att motståndaren är i sin fulla rätt att distrahera dig och flytta enheterna lite för att komma i kontakt! ph34r.gif

Smygläser inte andra ETCare detta forumet med google translate då? Det verkar som de gör det på svenska 40k.

Håller med Bengt. Örnen i detta fall får helt enkelt aligna in. Det har ingen betydelse att "gapet inte går att stänga". Man lyfter bara örnen kring sitt centrum och ställer den mot fiende-enheten efter närmast möjliga vinkel. Tycker sida 22 i nya regelboken är betydligt tydligare kring detta än den förra regelboken + faq.

Det är lite svårare om det är en kärra - skulle man då flytta bak den andra enheten för att få plats? (tveksamt)
Tycker en bra faq-lösning på detta vore att om man inte kan aligna in rätt så trumfas charge arc reglerna så man får chargea i sidan istället.

#16 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 23:17

Möjlig charge. Man får helt enket vrida örnen runt något annat än mitten och sedan skjuta ihop enheterna. Alternativt kan man välja att se örnens close the door som en del av ett charge move och då får Örnen bryta 1" regeln.

Reglerna säger rätt tydligt att man ska göra allt man kan för att lösa alignment problem. Jag tolkar det som att allt utom att flytta på terräng eller enheter som inte är chargade ska göras.

Reglerna går faktiskt att läsa som. Gör inte aligment exploits och om man oavsiktligt hamnar i ett sådant här läge. Lös det, punkt slut och inga ursäkter.

Den som ens försöker orsaka en sådan här situation med flit borde tvingas bära dumstrut resten av turneringen.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#17 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 23 februari 2011 - 23:22

QUOTE (Hoffa @ Feb 23 2011, 23:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
Möjlig charge. Man får helt enket vrida örnen runt något annat än mitten och sedan skjuta ihop enheterna. Alternativt kan man välja att se örnens close the door som en del av ett charge move och då får Örnen bryta 1" regeln.

Reglerna säger rätt tydligt att man ska göra allt man kan för att lösa alignment problem. Jag tolkar det som att allt utom att flytta på terräng eller enheter som inte är chargade ska göras.

Grejjen är att jag inte syftar till 1'' regeln utan att fysiskt så kommer plattorna i kontakt med varandra om örnen vrids. Men jo inget vidare snällt drag att göra och antagligen säger alignmentreglerna att man ska flytta i de i combat

Johan Lagmo
Atlantis

#18 Bengt

Bengt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 348 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 10:23

QUOTE (Hoffa @ Feb 23 2011, 23:17 ) <{POST_SNAPBACK}>

Reglerna går faktiskt att läsa som. Gör inte aligment exploits och om man oavsiktligt hamnar i ett sådant här läge. Lös det, punkt slut och inga ursäkter.

Bra formulerat.

#19 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 12:20

Det som står om denna situation i boken är "om ingen grad av "finagling" kan tillåta att enheten att undvika hindret, the charge fails. Detta betyder att antingen så flyttar man på örnen centrum och wheelar den på ett icke tillåtet sätt eller att man flyttar på en enhet som itne har med chargen att göra

citat från en jag känner om denna situation. "att reaktionerna ser ut som de gör är ju anledningen till att warhammer i Sverige aldrig kommer bli ett stort kompetetivt spel som det ser ut i dagsläget"

Kunde inte hålla med mer själv och att det skulle vara osportsligt håller jag verkligen inte alls med om. Osportsligt vore om man frågar innan matchen om man spelar med denna form av move och säga nej och sedan utnyttja det. Om inget sägs spelar man enligt reglerna och sportslighet då är att följa dem enligt mig och då är den osportsliga personen det som inte tycker att draget är okej. Jag tycker draget är likt hur man utnyttjade flygande skirmishers i sjuan. Chargade man dessa vek man upp flanken mot den andres armé. Båda är helt enligt reglerna korrekta.

Johan Lagmo
Atlantis

#20 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 24 februari 2011 - 12:39

Vi ser nog ganska olika på denna typ av situation. Jag ser inte detta som en taktik eller en snygg move. Jag ser det som att man utnyttjar en bugg i spelet. Warhammer är ett ganska komplext spel med en stor möjlighet till udda eller konstiga situationer som kan uppkomma. När det sker bör man i så stor utsträckning som möjligt försöka lösa dessa på ett vettigt sätt. Inte utnyttja dessa genom att sträva efter att de skall upprepas igen. Jag köper att dessa situationer kan ske när man spelar och det är möjligt att denna situation kan uppkomma och det är möjligt att man då inte kan chargea. Jag kan ta det, men att med flit försöka skapa sådana situationer hör inte hemma varken i friendly games eller på turnering.

Jag står fast vid vad jag sa tidigare jag skulle skämmas om ett svenskt landslag skulle försöka utnyttja buggar i spelet för att skapa sig fördelar. Särskilt på ETC då man där representerar alla oss svenska warhammer spelare. På ETC skall man spela avslappnat och med fairplay precis som alltid annars. Det går alldeles utmärkt att lyckas bra på ETC i vilket fall som helst. Jag vinner gärna när jag spelar, men det får aldrig gå ut över att man spelar ärligt och att man har kul (båda spelarna).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar