Hoppa till innehåll

Foto

Banshee Skrik

• Please log in to reply
60 replies to this topic

#41 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 23 april 2010 - 23:13

Jag nerd-ragear inte det minsta (däremot verkar du ha tagit åt dej om du känner att du är tvungen att nedvärdera mej så).
Jag tycker bara det är lustigt att RaI-folk alltid blir så upparbetade över saker så fort dom inte blir som dom hade tänkt sig.

Att jag lägger fram argument betyder inte att jag ragear.
Jag spelar varken Skaven eller VC, men reglerna är tydliga, och då tycker jag man ska följa dom.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#42 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 24 april 2010 - 09:13

Är inte heller alls med på resonemanget kring "läsa reglerna = inte spela för att ha kul" sad.gif
Eller....du har helt enkelt inte mött mig på en turnering biggrin.gif då skulle du ha en helt annan åsikt.

Anledningen till att jag gräver ner mig så djupt i regeldiskussioner är för att när folk kommer till en turnering och inte träffar de som de spelar med annars så ska det vara så klart som möjligt mellan dem vilka regler som gäller, alla spelar med små husregler / på sitt egna sätt i varenda liten förening/vänskapskrets.
Tanken är att vi här ska nå en normalisering så när du står där på turneringen så blir det inte en diskussion kring regler på plats.

Har aldrig vunnit en enda turnering jag varit med på, men alla turneringar har minst en av mina motståndare kommit tillbaka efter turneringen och tackat med kommentaren "det var verkligen kul att spela mot dig"/"matchen mot dig var absolut roligast" vilket för mig är så mycket mer värt än att stå där med förstapriset.

Falkman: Jag förstår däremot varför folk reagerar ganska starkt mot dig, du använder ett ganska hårt textspråk, det är altid svårt att uttrycka sig helt och hållet i text då tonläget försvinner och dina texter uppfattar iallafall jag som aggresiva (vet inte om de andra gör det).

så nu har man ramlat lagom OT, men tror det mest handlar om bestämma om SiN gäller Leadership-based test eller om det gäller i alla fall.
(Tillhör själv lägret med endast leadership-based test eftersom det är en generell förändring i 7th och ville de ha kvar gamla regler skulle de inte ändra texten)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#43 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 26 april 2010 - 12:24

RAW > RAI.

RAI är nog det fånigaste man kan åberopa eftersom ingen vet vad som är RAI. Men vad som är RAW står klart och (o)tydligt... man borde få minuspoäng i det verkliga livet om man ropar efter RAI tongue.gif

#44 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 26 april 2010 - 16:54

Skulle bli glad om N.I.B kom med mer betydelsefull kritik i fortsättningen. Sen antar jag att om man är på Antons sida är detsamma som att säga att de får SiN mot skriket. Vore lättare att säga så istället för att man ska scrolla upp å ner, å leta mellan olika sidor för att se vem som är Anton å sen läsa vad han tycker. Sen att lämna ämnet helt för att börja säga att någon nerd-ragear är väl inte så relevant i den här tråden(ingen kan hindra någon från att tänka så men att man orkar svara med något sådant tyder på att man inte är mogen för såna här diskussioner, enligt mig)

Iaf verkar det luta åt hållet att Skaven inte kan använda SiN mot banshee-skrik, eftersom det enligt de flesta står så i reglerna, om man tittar tre gånger extra å tänker efter så tycker även jag så.
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#45 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 949 Inlägg:

Postad 26 april 2010 - 20:54

QUOTE (kaleth the cruel @ Apr 26 2010, 17:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Skulle bli glad om N.I.B kom med mer betydelsefull kritik i fortsättningen. Sen antar jag att om man är på Antons sida är detsamma som att säga att de får SiN mot skriket. Vore lättare att säga så istället för att man ska scrolla upp å ner, å leta mellan olika sidor för att se vem som är Anton å sen läsa vad han tycker. Sen att lämna ämnet helt för att börja säga att någon nerd-ragear är väl inte så relevant i den här tråden(ingen kan hindra någon från att tänka så men att man orkar svara med något sådant tyder på att man inte är mogen för såna här diskussioner, enligt mig)

Iaf verkar det luta åt hållet att Skaven inte kan använda SiN mot banshee-skrik, eftersom det enligt de flesta står så i reglerna, om man tittar tre gånger extra å tänker efter så tycker även jag så.

+1

#46 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 26 april 2010 - 21:14

Håller med Anton wink.gif

Så kommer det även att rulas på ETC. Att SIN ses som en LD-boost i alla lägen.

/Morgan

#47 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 26 april 2010 - 21:23

Ok, då är ju frågan mer om detta kommer vara ytterliggare en sak som skiljer sig från ETC på våra svenska turneringar eller om ETC kommer influera Sverige till att spela att skaven får en regel som sträcker sig längre än man kan tycka.
Member of TRG.

#48 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 07:57

För det första vill jag påpeka att ni ska hålla er till diskussionen, ogillar när tonen faller från regler till attityd.

För det andra så föredrar jag att man följer ETC så långt man kan just för att vi inte ska bli ett mini-USA med vår egen standard, det kvittar ju faktiskt egentligen hur man rular det, det är ju bara massor av åsikter som kan tala för eller emot ens egen arme. Därav gillar jag att plocka nått som några andra redan lagt ner arbete i än att försöka vara "smartare". Naturligtvis går inte det om dom skulle börja hitta på regler som inte finns.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#49 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 949 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 10:03

En jämförelse varför jag tycker att dom inte ska få det:

I 40k, Tyranids. Hive Tyrant har en psychic power som heter Psychic Scream. Träffar alla fiender inom 2D6". "All units hit must immeditely take a leadership test. If the test is failed, they suffer a single wound, without armour saves, for every point that they failed the test by."

Här är det enheten som faktiskt tar ett test, det gör de inte mot Bansheen

#50 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 10:20

QUOTE (Lagerlöf @ Apr 27 2010, 11:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
En jämförelse varför jag tycker att dom inte ska få det:

I 40k, Tyranids. Hive Tyrant har en psychic power som heter Psychic Scream. Träffar alla fiender inom 2D6". "All units hit must immeditely take a leadership test. If the test is failed, they suffer a single wound, without armour saves, for every point that they failed the test by."

Här är det enheten som faktiskt tar ett test, det gör de inte mot Bansheen

Men herregud, vi pratar väl om Fantasy och inte om 40k? Vi pratar väl om banshee howl och inte om Psychic Scream? Wordingen för den senare är helt irrelevant. Jag tyckte det klagades för att man hänvisade till gamla skaven FAQn, men nu ska det tydligen hänvisas till andra spel..

Bestäm internt hur er förening/kompisgrupp ska spela regeln och anpassa er efter vad arrangörerna bestämmer på respektive turnering. problem solved.

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#51 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 949 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 10:45

Kan väl visst vara relevant.

Det är ju samma slags attack i liknande spel. Jag jämförde inte med fotboll.

Där den ena går ut på att motståndaren tar ett ld-test, och den andra på att jämföra sitt tärningsslag med motståndarens ld.

Hänvisa regler från gamla böcker och jämföra hur liknande saker är skrivna olika är inte alls samma sak.

#52 Merihim

Merihim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 57 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 11:03

QUOTE (Lagerlöf @ Apr 27 2010, 11:45 ) <{POST_SNAPBACK}>

Där den ena går ut på att motståndaren tar ett ld-test, och den andra på att jämföra sitt tärningsslag med motståndarens ld.

Hänvisa regler från gamla böcker och jämföra hur liknande saker är skrivna olika är inte alls samma sak.

Det är inte samma personer som skriver de båda regeluppsättningarna och det är inte samma system så den jämförelsen är inte riktigt spot on. Jag håller inte alls med Kane vad gäller RAW vs RAI. Tvärtom kan RAW leda till bisarra situationer eftersom GW producerar så mycket material att de omöjligt kan hålla koll på alla regler, magiska föremål och situationer. Däremot förstår man oftast vad syftet är.

Generellt sett kan man säga speldesigners sällan gömmer 'ester eggs' i sina regler. Om man genom kreativt funderande kan hitta något som är superbra eller något som någon ännu inte tänkt på är det antagligen inte så intentionen är.

#53 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 12:14

QUOTE (Merihim @ Apr 27 2010, 12:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Lagerlöf @ Apr 27 2010, 11:45 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det är inte samma personer som skriver de båda regeluppsättningarna och det är inte samma system så den jämförelsen är inte riktigt spot on. Jag håller inte alls med Kane vad gäller RAW vs RAI. Tvärtom kan RAW leda till bisarra situationer eftersom GW producerar så mycket material att de omöjligt kan hålla koll på alla regler, magiska föremål och situationer. Däremot förstår man oftast vad syftet är.

Generellt sett kan man säga speldesigners sällan gömmer 'ester eggs' i sina regler. Om man genom kreativt funderande kan hitta något som är superbra eller något som någon ännu inte tänkt på är det antagligen inte så intentionen är.

+1

Väl talat!

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#54 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 13:43

@Merihim: Menar du att hitta något superbra är att skaven får räkna med SiN eller att Bansheen ignorerar SiN? Kan ses åt bägge håll, blir lite förvirrad.
Member of TRG.

#55 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 884 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 27 april 2010 - 14:02

Kan vi inte bara sopa den här diskussionen under mattan tills nån dag, nånstans, i nått parallellt universum, någon får för sig att skrika med bansheen på ett rankat skavenblock tongue.gif

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#56 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 14:17

QUOTE (@nders @ Apr 27 2010, 15:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kan vi inte bara sopa den här diskussionen under mattan tills nån dag, nånstans, i nått parallellt universum, någon får för sig att skrika med bansheen på ett rankat skavenblock tongue.gif

HAHAHAHA true man! wink.gif

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#57 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 14:31

På 4+ sopar vi den under mattan.
Member of TRG.

#58 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 april 2010 - 16:12

Slog 4+ så nu är det över.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#59 Darfus

Darfus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 167 Inlägg:

Postad 29 april 2010 - 10:04

Men seriöst? Vad är problemet med wordingen? Är det inte rätt så tydligt att man får använda SiN mot Banshe Howl om de nu är det som diskussionen handlar om?

VC p49
"To resolve the attack, roll 2D6+2. For each point by which the roll beats the targets Leadership, the unit suffers 1 Wound. Use the highest Leadership value (including leading charachter's, general within 12" etc.)"

Alltså du ska inkludera general inom 12", karaktär i uniten som lånar ut sitt ld etc. Med etc så menas liknande saker. (se http://en.wikipedia....wiki/Et_cetera). SiN är en liknande sak eftersom den påverkar unitens leadership.

De var väl inte så svårt...

//Kaj Jonsson

#60 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 884 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 29 april 2010 - 10:33

QUOTE (kaleth the cruel @ Apr 27 2010, 15:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
På 4+ sopar vi den under mattan.