Hoppa till innehåll


Foto

Puppet Vs Snake Eyes


  • Please log in to reply
73 replies to this topic

#21 MrMiscast

MrMiscast

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 02 november 2009 - 13:57

QUOTE
A Sorcerer may opt to modify any rolls on the Miscast table made by any Wizard on the battlefield by up to D3.


Enligt WoC boken får man alltså ändra vilket ("any") resultat på miscast tabellen man vill.

Detta blir ju då ett ställe där underbara RAI och RAW kraschar med varandra. Vad räknas som ett protective magic item då? Är dockan en sådan? Jag ser ett protective item som något som ger dig ward, armour, regen etc. Dockan kan ju lika gärna användas för att förvärra för motståndaren som för att förmildra för dig själv.

Och var finns regeln som säger att du inte kan rerolla en dubbeletta? Menar ni den på sidan 109 att man failar dispels på 1,1 och klarar dispels på 6,6? Det är den enda sån regeln jag har hittat och isf står den ju under dispel och borde inte påverka något annat förrutom just dispel.

/Ante
C4

#22 dorlm

dorlm

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2009 - 14:01

QUOTE (DHettNeck @ Nov 2 2009, 09:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag är av samma åsikt. Det står ju uttryckligen att ingen magic item kan rädda dej.

Tolkingen på old hands är ju helt brutalt fel, speciellt eftersom folk ska använda sina egna miscast tables. Om nått skulle jag häldre gå in i SWFAQn och säga att man bör bortse från den delen i LM faqn.


Ska du verkligen använda egna miscast tabeller då? Är det effekten av miscasten du ger bort (tycker jag FAQn menar att det är) eller miscasten i sig?

#23 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 02 november 2009 - 14:08

LM faqn:
Q. Page 102. Cupped Hands of the Old Ones.
Do we use any specific Miscast table of an
army (if the opponent’s army uses one)?
A. Yes (and you still ignore results 5-6).

Så urbota korkat att man blir ledsen.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#24 dorlm

dorlm

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2009 - 14:11

QUOTE (DHettNeck @ Nov 2 2009, 14:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
LM faqn:
Q. Page 102. Cupped Hands of the Old Ones.
Do we use any specific Miscast table of an
army (if the opponent’s army uses one)?
A. Yes (and you still ignore results 5-6).

Så urbota korkat att man blir ledsen.

Åhå, den där missa jag.. då blev det genast mer intressant thumb.gif

#25 Zavratatar

Zavratatar

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2009 - 18:13

Jag älskar den där. Jag blir liksom varm i kroppen när jag ser den.

#26 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 02 november 2009 - 19:04

Du slår 2 tärningar (ibland 1) på miscast table och får då ett resultat. Dockan modifiererar resultatet av tärningsslaget. Om slutresultatet är 2, så kan effekten (som står beskriven) inte upphävas.

Bara jag som ser skillnaden?
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#27 MrMiscast

MrMiscast

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Postad 02 november 2009 - 19:11

Nej jag håller fullständigt med.

Vill fortfarande ha referens till den här "dubell-etta-kan-inte-rerolllas" regeln.

/Ante
C4

#28 Hoffa

Hoffa

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 451 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2009 - 20:10

QUOTE (Kasczei @ Nov 2 2009, 19:04 ) <{POST_SNAPBACK}>
Du slår 2 tärningar (ibland 1) på miscast table och får då ett resultat. Dockan modifiererar resultatet av tärningsslaget. Om slutresultatet är 2, så kan effekten (som står beskriven) inte upphävas.

Bara jag som ser skillnaden?


Inte bara du. Det här är vad jag försökt skriva tidigare i tråden.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.


#29 Zavratatar

Zavratatar

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2009 - 21:30

QUOTE (Kasczei @ Nov 2 2009, 19:04 ) <{POST_SNAPBACK}>
Du slår 2 tärningar (ibland 1) på miscast table och får då ett resultat. Dockan modifiererar resultatet av tärningsslaget. Om slutresultatet är 2, så kan effekten (som står beskriven) inte upphävas.

Bara jag som ser skillnaden?

+1

#30 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 02 november 2009 - 23:26

Håller med Kasczei här, dockan är inte ett item som skyddar mot miscasts eller så, den ändrar helt enkelt bara tärningsslaget du slår för att se vad du får på tabellen, alltså applicerar du det före du ens kollar tabellen.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#31 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 02 november 2009 - 23:29

Bara en fundering, om man nu ska tolka det hårt, kan man ändra tärningsslaget 2 till 0 och då händer inget?

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"


#32 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 02 november 2009 - 23:50

Man modifierar resultatet av tärningslaget för att ändra utgången på miscast table, 0 finns inte på miscast table - vilket borde innebära att föremålet explicit måste säga att den får göra det, för att korrigeringen skulle vara laglig
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#33 Zavratatar

Zavratatar

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 03 november 2009 - 02:25

QUOTE (Puritan @ Nov 2 2009, 23:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
Bara en fundering, om man nu ska tolka det hårt, kan man ändra tärningsslaget 2 till 0 och då händer inget?


Du kan också ändra till 13 och byta alla figurer på bordet mot skavens. smile.gif

#34 eldrak

eldrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 november 2009 - 10:43

QUOTE (MrMiscast @ Nov 2 2009, 13:57 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE
A Sorcerer may opt to modify any rolls on the Miscast table made by any Wizard on the battlefield by up to D3.


Enligt WoC boken får man alltså ändra vilket ("any") resultat på miscast tabellen man vill.

Detta blir ju då ett ställe där underbara RAI och RAW kraschar med varandra. Vad räknas som ett protective magic item då? Är dockan en sådan? Jag ser ett protective item som något som ger dig ward, armour, regen etc. Dockan kan ju lika gärna användas för att förvärra för motståndaren som för att förmildra för dig själv.

Och var finns regeln som säger att du inte kan rerolla en dubbeletta? Menar ni den på sidan 109 att man failar dispels på 1,1 och klarar dispels på 6,6? Det är den enda sån regeln jag har hittat och isf står den ju under dispel och borde inte påverka något annat förrutom just dispel.

/Ante

"Any" betyder inte vilket som helst i GW's värld. Det betyder väl oftast något liknande "vad som helst som inte har andra regler som motsäger det du försöker göra".

Jämför till exempel med att kasta magi på enheter i strid.

#35 Dante82

Dante82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 november 2009 - 13:55

När jag läste frågan först blev jag lite fundersam men sen insåg jag att det måste vara precis som hoffa m.fl skriver, att puppeten modifierar innan resultatet appliceras. Det blir ju jättekonstigt annars, om man ska börja applicera det omodifierade resultatet för att sedan ändra någonstans mitt i. Bara för att det finns en mening i just resultat 2 på miscasttabellen som mer fluffmässigt än något annat känns som om det inte borde gå undstyra med puppeten innebär det inte att man ska gå ifrån reglerna. Ett miscastresultat är vad magikern kommer påverkas av, och i puppetens fall kan resultatet av tärningsslaget modifieras 1D3 steg innan resultatet appliceras.

Att ett resultat av två ettor skulle vara omodiferbart stöds ingenstans i reglerna.

#36 Richard Becker

Richard Becker

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 november 2009 - 15:16

Jag tycker det är uppenbart att man inte får använda dockan eller cuped hands för att ändra en naturlig dubbel 1:a på miscast tabellen. Inget föremål kan rädda dig, och ingen text på dessa föremål säger emot denna regel.

Om man applicerar innan man tittat i tabellen så får alltså folk (som inte kan tabellen) inte titta i den vad de olika tärningsslagen innebär innan de bestämmer om de ska använda dockan eller inte? thumb.gif

/R

#37 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 04 november 2009 - 16:10

Jag tycker det är intressant att väldigt många säger att dubbel 1 inte går att ändra, men väldigt få svar på motargumentet som lagts upp från dessa.

Richard, du talar återigen om att inget kan rädda dig från effekten - men dockan används innan detta
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#38 Kane

Kane

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 november 2009 - 16:37

för övrigt står det på dubbel-1 att den som kastar inte kan bli räddad av ngn specialregel eller magiskt föremål HAN har. men en annan trollkarl påverkas inte av den regeln...

#39 Dante82

Dante82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 november 2009 - 16:45

QUOTE
Jag tycker det är uppenbart att man inte får använda dockan eller cuped hands för att ändra en naturlig dubbel 1:a på miscast tabellen. Inget föremål kan rädda dig, och ingen text på dessa föremål säger emot denna regel.


Men var står det att miscastresultatet som tärningarna visar ska appliceras först? Puppeten modifierar ju tärningsresultatet, och detta måste göras innan något resultat utläses. Jag, precis som Kasczei undrar varför vissa utgår från att dubbelettor inte kan modifieras.

QUOTE
Om man applicerar innan man tittat i tabellen så får alltså folk (som inte kan tabellen) inte titta i den vad de olika tärningsslagen innebär innan de bestämmer om de ska använda dockan eller inte? thumb.gif


Förstår inte varifrån du får det till att man inte skulle få läsa i tabellen innan man bestämmer vilken inverkan puppeten ska ha. Den triggrar ju alltid vid varje miscast, det är inget man behöver declara att man vill ska hända.

#40 Dante82

Dante82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 04 november 2009 - 16:47

QUOTE
för övrigt står det på dubbel-1 att den som kastar inte kan bli räddad av ngn specialregel eller magiskt föremål HAN har. men en annan trollkarl påverkas inte av den regeln...


Men fortfarande, om man har kommit så långt att man håller på att applicera resultat 2 i miscasttabellen, då har man ju redan passerat användandet av puppeten.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar