Hoppa till innehåll

Foto

Orchslavar

• Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 03 oktober 2016 - 13:39

Vad tycker ni om den här idén till 5 st. gemena orchslavar åt djävulsdvärgarna? Huvuden blir separata delar. Några egna idéer att tillägga? Kom gärna med förslag! :)

Sketch%2001_zpsqhzhqw4a.jpg

#2 tdo

tdo

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Postad 03 oktober 2016 - 13:54

Kan man förbeställa redan nu? :)

#3 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 03 oktober 2016 - 13:59

Nej, fast jag kan skriva upp dig på en mejl- eller PM-lista om du vill så att du kan få direktnotis när grejorna väl är färdiga. Fast det kommer ju ta ett tag. Måste också skulptera 5 eller så alvhjälmar för gjutning först (lovade brorsan), även om det går rätt fort.

#4 tdo

tdo

Member

• Members
  • PipPip
  • 29 Inlägg:

Postad 03 oktober 2016 - 15:04

Du har pm!

#5 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 04 oktober 2016 - 12:54

Koncepten är bra, men skulle det inte vara mer praktiskt med ett gäng bitz man kan konvertera typ Savage Orcs med, typ armar och huvuden och lite annat? Jag skulle nog vilja ha en hyfsat stor enhet (hypotetiskt, CD är en armé jag vill göra "någon gång") och då vill jag gärna utgå från en snygg plastbox.

#6 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 04 oktober 2016 - 17:21

Mycket bra idé, och en som jag hade kastat mig över om det inte var för två saker:

Först så är tanken att få till ett kompromisslöst utseende som skriker slavorch. Så många av de trevliga hubbabubbagrejorna på Savage Orcsen hade varit för tydliga (i motsats till sjaskiga slavtrasor som det blir nu), liksom bristen på ärr och sår på ryggarna och lite varstans hade sänkt helhetsintrycket. Och inte minst är de för livliga av sig, med kroppsställningar som vrålar fri och stark och otämjd, med livslust i stridshettan och allt det där friskt galet orchiska. Orchslavar måste se ut på ett helt annat sätt, med kroppsställningar och hemska detaljer som gärna ska få folk att haja till när de inser att de där stympade, viljelösa vraken faktiskt är orcher. Hoppas kunna sätta pricken över i:et där med någon ond dvärg och hobgoblin som driver på dem med piskor, fast det är nog ett avlägset sidoprojekt.

Savage Orcsen är annars helt klart skapliga grunder, och hade varit min egen utgångspunkt för konversioner om inte de här nissarna skulle skulpteras.

Den andra grejen är att jag har medfött värdelöst ögonmått, vilket är lite märkligt då i princip alla former av hobbyer och arbeten som jag någonsin har hållit på med kräver just ögonmått. Det har givit hobgoblinhuvuden som är för stora (en frivillig amerikan håller dock på att krympa inskanningar av dem för detaljerad 3D-utskrift) och djävulsdvärgar som blev för stora i 28mm-skalan. Det blev 32mm istället. Bitz skulle riskera att sluta i någon form av fel storlek likt förbannat och kunna se fel ut på Savage Orcsen. Istället är det bättre att öva på skala, storlek och symmetri över flera meniga gubbar här, i full storlek. Förr eller senare borde det sitta, och eventuella avvikelser i fullstora orchmodeller är det inte en själ som bryr sig om.

Med det sagt så är bitz inte alls uteslutet någon gång i framtiden, även om det förstås ligger långt bakom massa andra kommande projekt. Då skulle man realistiskt kunna köpa några blister orchslavar som krydda, och resten bitz och GW-orcher för att knåpa ihop de olika bitarna. Och vem vet, något annat bolag kanske ger ut riktiga slavorcher i plast i en fjärran framtid (djungelvättar till fots är ju redan på gång), och jag kommer inte ha någonting emot om de norpar idéer från mina egna modeller. :)

#7 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 007 Inlägg:

Postad 04 oktober 2016 - 18:25

Jag köper ett gäng när du är klar iallafall.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#8 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 29 oktober 2016 - 22:33

Fint! Hoppas bara att de lever upp till förväntningarna. :)

Det verkar som om huvuden kan komma att gå till gjutning även som separat konversionspaket. Det kan hända att lite armdelar också följer med i sådana fall, vi får se. Fast det kan bli tvunget att om man vill köpa 12 lösa huvuden och ev. armar, så måste man köpa dem tillsammans med 6 orchslavar (som har 12 egna huvuden också). Det skulle fortfarande ge totalt 18 huvuden över per paket att leka med till plastorcher. Det hopkopplade köptvånget kommer sig dels av att konversionsbitarna konkurrerar lite grann med helkroppsorcherna, men mest av allt för att jag är fast besluten att stämpla bilden av förtryckta, torterade stackare på nischen med orchslavar. Och helkropparna kommer ge rätta intrycket mer än konverterade plastgubbar, så dem ska man inte komma undan helt ens om man vill.

Huvuden är mer eller mindre färdiga nu. Diverse inspirationsbilder till höger. För tillfället lutar det åt 6 st kroppar och 12 huvuden åt slavorcher, plus två skötare (hobgoblins) med piska respektive spjut för att hetsa på dem. Mer om det hela här

Wgs2jfT.jpgOl9Tr4O.jpg

#9 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 10 december 2016 - 01:48

Har börjat med kropparna, men Orchslavarna kommer få ta sitt lilla tag för att bli ordentligt gjorda. Små sidoprojekt kommer att drivas som korta avbrott från detta större projekt.

Tillsvidare, håll till godo med ett par slavdrivare för att hetsa på trälarna. De kommer gjutas för sig så fort som möjligt, och säljas så fort som möjligt som ett separat paket. De kommer alltså ut rätt mycket tidigare än orcherna:

XHdJdxy.jpg

4Dfn8kR.jpg

#10 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 10 december 2016 - 08:56

Killen med piskan är ju astuff! Bra jobbat!

#11 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 10 december 2016 - 09:55

Tackar! De blev lite platta och livlösa i rörelserna, men de får duga och åka iväg till gjutning. Kan vara riskabelt att göra om de saker som skulle kunna piffa upp dem och se mindre 2D-aktiga ut. Framtida skulpturer i lite liknande poseringar borde kunna ha bättre djup och rörelser i sig. Orchslavarna saknar det i alla fall inte.

#12 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 11 december 2016 - 09:49

När du säger snabbt förresten, är det före jul-snabbt då?

#13 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 11 december 2016 - 10:31

Tyvärr inte så snabbt. I regel brukar det ta runt 3 månader för mästergjutformen och produktionsgjutformen att bli klara och för avgjutningarna att rullas ut och skickas hem. Ibland tar det längre tid, ibland kortare om man hamnar rätt i firmans gjutkö.

#14 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 007 Inlägg:

Postad 11 december 2016 - 11:57

Räkna med en beställning på ett stort gäng slavorcher när det blir dags sen.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#15 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 13 september 2017 - 18:11

Just sablar, skulle ha nämnt det här: Är grön på anatomi och muskelmarkering, så jag prövade på orchmuskulatur på en pilotskulptur kring nyår. Visst, musklerna satt där de skulle, men det fanns ingen spänst i kroppen, så de planerade 5 slavorchkropparna kommer tacklas senare när jag har övar mer på muskulatur på andra figurer.

Tills vidare kommer huvuden att släppas, inom några veckor på sin höjd. De har dröjt eftersom gjutaren råkade utför för krångel, sådant som hör branschen till, men snart är de här.

#16 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 208 Inlägg:

Postad 01 november 2017 - 18:12

Gjutaren tog sin lilla tid på sig, fast resultatet ur gjutformarna är skarpt bra. Han ansträngde sig bortom det vanliga med att bevara texturen på huvudena.

Jaja, nu är grejorna här! Annonseringslänk inklusive storleksjämförelser. Skulle ni ha lust att stödja svenskt näringsliv så är priset på bägge varorna 90 spänn styck plus frakt, kontakta mig via PM eller via ofancienttimes ( at ) gmail.com

qFYKixj.jpg

EhdU0to.jpg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar