Hoppa till innehåll

Foto

Orcs And Goblins

• Please log in to reply
203 replies to this topic

#161 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 24 januari 2014 - 23:10

Verkligen inte. Doomdivern är tokigt mycket bättre än stenkasstare m.fl. För sin poäng finns det ingenting som är i närheten av lika bra.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#162 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 25 januari 2014 - 13:13

Ok då vet jag :)

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#163 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 023 Inlägg:

Postad 25 januari 2014 - 17:26

Doom diver är den warmachine som är bäst på att skydda sig själv mot dedikerade warmachine hunters. Organ gun är bättre när den har range men har oftast bara en chans.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#164 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 25 januari 2014 - 17:29

Den är inte så bra på att skydda sig mot kannoner för kanonen behöver aldrig va rädd tillbax

Marcus Engblom

#165 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 25 januari 2014 - 17:36

Doom divers är riktigt nice säger inget om det :)
Älskar dom.. men det är så mycke annat med ONG armen är sjukt svår spelad med alla test.. men fick faktiskt till en hyffsad lista.. inte som man får till high elf eller dark elf.. men ändå bra.. såå kan köpa att ong ligger bra om alverna och demonerna får piskan!

Marcus Engblom

#166 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 25 januari 2014 - 22:03

Jag tycker Doom Divers ligger bra till i kompen, lätt en av spelets bästa warmachines. Kan inte jämföras med kanoner då de skjuter på helt olika saker... men det är få warmachines som är så pricksäkra (d6 redirect + räcker med att man snuddar motståndarens bas för att få full effekt) och som tar itu med hög armor så sjysst! Chariots, karaktärer, skirmishers, riddare, chaff... de kirrar det mesta. Två stycken kan deleta små elitenheter á la waywatchers, shades och gutter runners som annars får löpa amok.

Tycker att Goblin karaktärer på mounts ligger rätt bra till, enda höjningen (i negativ mening) som behövdes var på Gigantic Spiders och det har vi fått! Hero diverters på wolf straffas redan extra, och skulle de få ytterligare straff blir det lite löjligt då de trots allt är rätt mesiga på att slåss trots sin låga kostnad.

Kompen är mer eller mindre perfekt för OnG, det enda problem de har ligger i matchups och det finns bara så mycket du kan promota/hindra med komp.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#167 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 08 juli 2014 - 19:47

Fick möjlighet att testspela lite o&g nu med senaste mallen i helgen. Körde rätt så maskintungt då de fått lite upplättnader.

Tycker de börjar bli rätt så bra nu. Tyckte deras maskiner var lite dyra innan då de man inte kan förlita sig på dom riktigt. Många andra warmachinelag har tillgång till ingenjörer som de verkligen saknar. Allt blir då väldigt slumpmässigt om du träffar eller rent av spränger dina egna doom divers runda 1.

Savage big uns med shrunken head, de är nog de hårdast kompade infanterienheten i kompmallen. Witch elves med caldron kanske kompar lite mer och white lions ligger väl någonstans där med. Fast om man oxå räknar in andra obligatoriska saker som man måste ha för att de ska funka (blorc, tålig shaman, mr) är de otroligt dyra. Det är en ganska hård enhet men långt ifrån op tycker jag. Men det kanske bara är jag.

Sen tycker jag wurrzag är lite väl dyr med då han förvisso har två riktigt bra grejer. Dels spara tärning och dels rerolla miscast men han är snordyr. Mr3 borde inte bidra till ökad komp och knappast hans egna spell eller boundspellen heller.

Att inte kunna ta huvudet på sin lord och inte ha fencers gör han mycket sämre pch borde inte kompa så himla mycket mer än en vanlig lvl4.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#168 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 15:27

En grej som jag önskar försvinna från kompmallen är det där -1 för varje wolfrider efter 20 i armén. Vissa andra fast cavs har inte detta.

Förstår grejen med att man skulle kunna göra nån avoidencelista med massa poäng i fast cav som är svåra att komma åt men de har animosity vilket gör att de lätt chargar grejer och är ganska dåliga till allt annst än diverters vilket de inte heller är jättebra på. Jag tänkte annars att man kunde bygga dubbla bussar med det men det är ju knappast värt när andra enheten kompar jättemycket. Orcs and goblinbussar är ju inte de farligaste i spelet om man säger så :-) Sen kanske de inte behöver kompa -1 för varje över 20 heller utan kanske kan få -1 för varannan upp till 25.

#169 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Interests:Warhammer

Postad 17 juli 2014 - 16:29

Det är dessutom svårt att göra effektiva bussar då wolfs inte har vanguard i deras profil. Så slänger du in massa karaktärer i enheten tappar du ju vanguard, plus att dom inte heller har Fast Cav på sin profil heller om jag inte har helt fel.

Annars gillar jag nya mallen, lättare att få in två lobbas och två doom divers nu utan att behöva köra kompsmink ^_^

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#170 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 17:01

Vargkarakärer har faktiskt fastcavregeln men om man ska göra grönskinnsbussar slänger man in orckaraktärer och goblinhjältar på gigantic spiders. Får man iaf halvvettig save och toughness men man missar ju så klart fastcav.

#171 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 17:56

Jag har alltid spelat wolf characters till O&G utan fast cav eftersom det inte finns någon "mount section" i boken. Dock nu när jag kollar på summery så står det "mounts" och vilken sida man hittar reglerna, och för giant wolf står det "page 45" och där hittar man wolf riders. Så antagligen är det väl tänkt att man ska spela dom med alla regler som wolf riders har helt enkelt. Tråkigt att dom helt utelämnar en sån sak tycker jag.

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#172 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 18:17

Det står p sidan 100.

#173 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 18:20

Omöjligt att göra avoidance med animosity, hahaha :D

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#174 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 18:27

det är möjligt spindel goblin avoiance listan har 2 tunering vinster på 2 försök ;)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#175 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 18:33

Slår man inga 1:or så funkar det! ;)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#176 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 17 juli 2014 - 19:04

En grej som jag önskar försvinna från kompmallen är det där -1 för varje wolfrider efter 20 i armén. Vissa andra fast cavs har inte detta.

Förstår grejen med att man skulle kunna göra nån avoidencelista med massa poäng i fast cav som är svåra att komma åt men de har animosity vilket gör att de lätt chargar grejer och är ganska dåliga till allt annst än diverters vilket de inte heller är jättebra på. Jag tänkte annars att man kunde bygga dubbla bussar med det men det är ju knappast värt när andra enheten kompar jättemycket. Orcs and goblinbussar är ju inte de farligaste i spelet om man säger så :-) Sen kanske de inte behöver kompa -1 för varje över 20 heller utan kanske kan få -1 för varannan upp till 25.

Låter som en bra idé tycker jag

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#177 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 18 juli 2014 - 10:38

Jag kan tycka att minuset kan kicka in långt senare. . Kanske efter 30 för inhen kommer gnälla om man kommer med 2st ong bussar haha ändå en rolig lista

Marcus Engblom

#178 Danne

Danne

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 413 Inlägg:

Postad 18 juli 2014 - 12:32

Det står p sidan 100.

Tack tack tack! Gött då :D

Daniel Carsk

Medlem i LBK

ShieldWolf

#179 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 10 september 2014 - 09:15

Några tankar på vad som behövs göras med orcernas komp? Ganska dåliga resultat på GoW, men samtidigt hörde jag mycket suckande om hur bruten Lasses Skarsnikk gunline verkade.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#180 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 881 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 10 september 2014 - 09:19

Det känns inte som att det ligger någon prioritet i att fixa OnG, och skulle personligen definitivt inte kalla den listan jag spelade för bruten. Det är alldeles för mycket random som kan gå fel och när det händer så går ju allt åt skogen. Men OM det skulle vara nått så kanske vanliga savage orcs med bågar ev. skulle ha nått mer minus då de nu är ett alldeles utmärkt kompsmink.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar