Hoppa till innehåll

Foto

Scenarion Lincon 2015

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
10 replies to this topic

#1 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 06:33

Scoring Units:

All units that generate fortitude points counts as scoring units (excluding BSB and the general).

1: Battle line (normal game) 150 points per BP

2: Meeting engagement

(no reserve rolls, all units deploy on the board as normal) Player who deploys second picks the corner. 150 points per BP

3: Blood and glory

The usual 20­0 victory point based scoring system is capped at a maximum of 17 TP’s. In addition to this the first player to break their opponents fortitude receives an additional 1 TP. In addition to this if this player remains unbroken at the end of the game this player receives an additional 2 TP’s. Note that is at anytime during the game all remaining fortitude is in a single unit, the army is considered to be broken. Note also that once broken an army cannot then become unbroken e.g. by raising new units with fortitude using the Lore of Undeath

200 points per BP

4: King of the hill

The usual 20­0 victory point based scoring system is capped at a maximum of 17 TP’s. In addition to this the player that holds the center point at the end of the game receives a further 3 TP’s. To hold the center point a unit must contain fortitude (excluding the general and the BSB).

200 points per BP

5: Treasure or trap?

At the beginning of the game place a marker in 4 different terrain pieces (each player randomizes 2 markers each in their half of the table).

Each marker indicate a location of possible treasure.

If a player have one, or more, non-fleeing scoring unit in base contact (if impass, 1” away) with one of the four terrain pieces at the end of his movement phase, roll a d6 and consult the table below:

1-2: The unit suffer 2d6 s5 hits as an angry troll goes into a rage.

3-4: You find nothing of interest.

5-6: Gold coins glimmer in the sun, you pick up the treasure.

For each scoring unit, after the first, that a player have in contact with the same terrain piece, the player gets +1 when rolling on the table above.

Each treasure can be picked up by any player and is worth 125VP and are after pickup considered expended.

Each terrain piece only ever contains one treasure. 

200points per BP.

6: Battle line (normal game) 150 points per BP 

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#2 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 355 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 06:48

3. 
Bara förtydliga då scenariot är svårutläst om man inte är insatt.  

Om jag breakar motståndaren får jag +1p Bp  motståndaren får -1bp
om jag är ej breakas får jag istället  +3Bp och motståndaren får -3Bp

Om jag dock blir breakad får jag fortfarande +1Bp då jag breakade motståndaren först. Motståndaren får -1Bp
Ingen kan få +3 Bp i detta då jag som breaker först blir breakad.

Tänk det är alltid 20p som skall delas ut

Ex 
om jag vinner med 14-6 o VP   (kom ihåg 17-3 är matchen capad på i rena slaktpoäng)

Om jag breakar min motståndare först men blir breakad under matchens gång så vinner jag med 15-5 (+1p,-1p)
Om jag brekar min motståndare först o blir ej breakad under matchens gång så vinner jag med 17-3 (+3p -3p)

4:

samma här  Om jag håller mitten får jag 3bp  motståndaren får -3bp

Så om jag vinner med 14-6 i ren slakt o håller mitten med en unit med fortitude (som inte är general eller bsb) så får jag +3 pmotståndaren får -3bp så resultatet blir 17-3.

5

vad är scoring?  är det unit med flagga som i scenario 4?

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#3 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 07:04

3. 
Bara förtydliga då scenariot är svårutläst om man inte är insatt.  

Om jag breakar motståndaren får jag +1p Bp  motståndaren får -1bp
om jag är ej breakas får jag istället  +3Bp och motståndaren får -3Bp

Om jag dock blir breakad får jag fortfarande +1Bp då jag breakade motståndaren först. Motståndaren får -1Bp
Ingen kan få +3 Bp i detta då jag som breaker först blir breakad.

Tänk det är alltid 20p som skall delas ut

Ex 
om jag vinner med 14-6 o VP   (kom ihåg 17-3 är matchen capad på i rena slaktpoäng)

Om jag breakar min motståndare först men blir breakad under matchens gång så vinner jag med 15-5 (+1p,-1p)
Om jag brekar min motståndare först o blir ej breakad under matchens gång så vinner jag med 17-3 (+3p -3p)

4:

samma här  Om jag håller mitten får jag 3bp  motståndaren får -3bp

Så om jag vinner med 14-6 i ren slakt o håller mitten med en unit med fortitude (som inte är general eller bsb) så får jag +3 pmotståndaren får -3bp så resultatet blir 17-3.

5

vad är scoring?  är det unit med flagga som i scenario 4?

Japp, som det står längst upp i tråden :) (en enhet som generarar fortitude, dvs enhet med flagga, exklusive general/BSB)

Sebastian Lindblad

LBK

#4 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 355 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 07:07

Bra där :)  läste inte första raden :P

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#5 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 12:08

Om ni kör ETC scenariona, kan ni inte bara länka till det dokumentet? Vad händer om ingen håller Kullen i king of the hill till exempel.  Eller om båda blir breakade i Blood and glory. Det står tydligt i ETC dokumenten men ni har inte tagit med det alls.

Också Scenario 5. Jag tror inte det är en bra ide att slumpa vilka terrängbitar skatterna finns i, det kan bli en väldigt ojämn match om alla skatter hamnar på samma bordshalva. Vidare, hur många gånger kan man leta i samma terrängbit. Tills skatten är hittad?, det är inte tydligt att man bara kan hitta en skatt i varje terrängbit.

EDIT, Jag älskar dock att det inte är frivilligt att leta efter skatterna, det kommer bli hysteriskt när någon scoring elitenhet glömmer sig, går in i fel terrängbit och blir uppäten av ett rasande troll :D

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#6 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 355 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 12:23

Då jag endå har dem alltid uppe på datorn kan jag lägga upp länken Hoffa pratar om.

https://www.dropbox....NG (6).pdf?dl=0

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#7 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 13:35

Om ni kör ETC scenariona, kan ni inte bara länka till det dokumentet? Vad händer om ingen håller Kullen i king of the hill till exempel.  Eller om båda blir breakade i Blood and glory. Det är står tydligt i ETC dokumenten men ni har inte tagit med det alls.

Också Scenario 5. Jag tror inte det är en bra ide att slumpa vilka terrängbitar skatterna finns i, det kan bli en väldigt ojämn match om alla skatter hamnar på samma bordshalva. Vidare, hur många gånger kan man leta i samma terrängbit. Tills skatten är hittad?, det är inte tydligt att man bara kan hitta en skatt i varje terrängbit.

EDIT, Jag älskar dock att det inte är frivilligt att leta efter skatterna, det kommer bli hysteriskt när någon scoring elitenhet glömmer sig, går in i fel terrängbit och blir uppäten av ett rasande troll  :D

Ah missade att länka till dokumentet.. Tur att Dennis är alert på forumet :)

Gällande scenario 5, uppdaterar. Det finns enbart en skatt i varje, man kan ej hitta fler i samma terrängbit.

Gällande att randomisera.. Visst kan det bli så men då ska det till otur och även om det sker så är knappast matchen avgjord, spelaren ska nå alla bitarna, samt klara testen. :)

Sebastian Lindblad

LBK

#8 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 355 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 13:38

Har seg dag på jobbet idag :P.. jag ligger för ovanlighetens skull före i tidsschemat..

ETC 2013- High Elves

ETC 2015- High Elves

#9 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 443 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 14:05

Ett förslag vore att slumpa fram två bitar på varsin sida om mittlinjen. Fortfarande mycket slump men minskar risken för tråkig fördelning.  (Har spelat ett liknande scenario där motståndaren fick 3 av fyra i sin DZ, det blev rätt trist.)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#10 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 546 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 15:47

Fasen synd att ni inte hade det där scenariot från Defcon när planen blev mindre varje runda ^^. Det var ganska komiskt som TK-spelare att försöka pinna på med M4 för att undvika bordskanten xD. 

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#11 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 335 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 20:29

Ett förslag vore att slumpa fram två bitar på varsin sida om mittlinjen. Fortfarande mycket slump men minskar risken för tråkig fördelning.  (Har spelat ett liknande scenario där motståndaren fick 3 av fyra i sin DZ, det blev rätt trist.)

Det är ju ett förslag, ska diskutera det.

Fasen synd att ni inte hade det där scenariot från Defcon när planen blev mindre varje runda ^^. Det var ganska komiskt som TK-spelare att försöka pinna på med M4 för att undvika bordskanten xD. 

Hehe jo, men då det redan finns king of the hill, kändes två "håll mitten"-scenarion för mkt :)

Sebastian Lindblad

LBK

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar