Hoppa till innehåll

Foto

Målning på gothcon ?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
70 replies to this topic

#41 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 15:34

Det är bättre att ge sig på roten till det onda, nämligen målningsbedömningen, än att försöka reparera skadorna av den.

#42 Drottningmodern

Drottningmodern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 40 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 17:01

I från början var det ingen som hade den befängda idén att låta målning ingå i turneringen, eftersom det var ett strategispel och ingenting annat

Warhammer kommer väl från rollspelet från början, och var nog inte så mycket strategispel som ett sätt att använda sina rollspelstenngubbar på ett nytt sätt. Man betonade nog den fluffiga delen av spelet mer då. Att någon sedan kom på den befängda idén wink.gif att anordna turneringar i det var det nog ingen som räknade med från början. Ibland så tycker jag att GW´s förmåga till att inte ta tag obalanserade aspekter av spelet tyder på att de fortfarande inte räknar med att folk skall tävla i det.

Men faktum är att folk tävlar i det, och folk (jag bland annat) tycker det är ganska kul. Men jag tor att det är svårt att åberopa historien, och hur spelet en gång spelats, för att säga att turneringar skall hållas på si eller så vis eftersom turneringar inte var något som fanns med i bilden från allra första början. Det är nog bättre att se på vad vi har nu. Till syvende och sist så tror jag nog att svaret blir som alltid - att arrangören får bestämma, beroende på vilka spelare han/hon vill locka. Precis som arrangören får bestämma om det skall vara komp eller inte. Som spelare kan man väl bara välja att delta eller inte.

Jag för min del föredrar turneringar som premierar vackra arméer och ja, jag tycker det har med hobbyn att göra. Men det är ju en åsikt som är högst subjektiv. Det inget rätt eller fel. Men i mina ögon kan man inte lösgöra epitetet "Overall winner" från målningen. Jag kommer nog att försöka välja turneringar som inte gör det heller. Men jag hoppas innerligen att det kommer finnas turneringar för de som inte vill ha det på det viset, så att vi alla kan bli nöjda, om än på var sitt håll.

#43 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 01 mars 2005 - 11:37

Jag åker på turenringar för att ha roligt. Om jag skulle möta bara tåkiga motstånadre och vinna skulle jag inte tycka att det var en lyckad turnering.
Men jag är en ganska tävlingsinriktad person. Jag skulle aldrig åka på en turnering om jag inte trodde att jag skulle ha chansa att vinna.
Man kan säga att alla har chans att vinna och det stämmer ju men om man har lågt i målning och comp så behöver man en jävla massa tur plus att de med hög målning och komp måste ha otur.
Jag tycker att man ska få målningspoäng på en turnering för det kanske uppmuntrar folk till att måla.
Själv så skulle jag måla lika mycket även om man skulle få 0 i målning.
Jag håller med om att det spelar inte så stor roll vad vi tycker utan det är de som har hand om turneringarana som bestämer.
Man får väll hoppas att Anton och andra som läser det här tar till sig information och kanske ändrar like på målningen.
Jag ska nog vara domare på BK i år och då ska jag försöka de till att målnigen inte ger lika mycket poäng.
David "Dangerous" D

#44 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 01 mars 2005 - 19:48

QUOTE (buffy @ Mar 1 2005, 12:37 )
Jag åker på turenringar för att ha roligt. Om jag skulle möta bara tåkiga motstånadre och vinna skulle jag inte tycka att det var en lyckad turnering.
Men jag är en ganska tävlingsinriktad person. Jag skulle aldrig åka på en turnering om jag inte trodde att jag skulle ha chansa att vinna.
Man kan säga att alla har chans att vinna och det stämmer ju men om man har lågt i målning och comp så behöver man en jävla massa tur plus att de med hög målning och komp måste ha otur.
Jag tycker att man ska få målningspoäng på en turnering för det kanske uppmuntrar folk till att måla.
Själv så skulle jag måla lika mycket även om man skulle få 0 i målning.
Jag håller med om att det spelar inte så stor roll vad vi tycker utan det är de som har hand om turneringarana som bestämer.
Man får väll hoppas att Anton och andra som läser det här tar till sig information och kanske ändrar like på målningen.
Jag ska nog vara domare på BK i år och då ska jag försöka de till att målnigen inte ger lika mycket poäng.

Att sänka målningspoängens tycker jag är vansinne, och då är jag i alla lägen en spelare ohc inte målare. Möjlgitvis att man gör så att en standard TT armé får 20 av 30 och att resten är finlir. Men att sänka totalpoängen kommer bara resultera i att mer eller mindre omålade arméer dyker upp oavsett om ni säger att de måste vara målade - för vad är egentligen målat ?
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#45 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 02 mars 2005 - 23:27

Av vad jag har läst i den här tråden verkar det som om en del vill minska målningens inverkan på slutresultatet, samtidigt som resterande vill hålla kvalitén på målningen uppe. Jag är för båda dessa saker men jag ser inte varför det ena skule utesluta det andra? Gör som Björn säger och gör det lätt (även för oss dödliga) att få 20 och gör resterande 10 poäng till finlir.

Det upmuntrat till målade arméer och gör att målningen inte får så stort utslag (om man inte kommer med en omålad armé och då förtjänar man det).

Det vansinniga tycker jag är att det i stort sett aldrig (förutom i RTO) är någon som får max i målning. Eftersom det faktiskt inte är en målartävling i grunder anser jag att det bör finnas en maxnivå som man faktiskt kan nå upp till. Jag tror inte det är någon som har något emot att spela emot många av de sjukt snygga arméer som fått 25+ i målning och dessa förtjänar enligt mig att få 30 i målning.

Om man är så bra på/intresserad av målning att man får dessa målningspoäng bör ju den "inre glädjen" och chanserna att få pris i målningstävlingarna räcka som motivation...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#46 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 03 mars 2005 - 12:31

Det bör funka så länge man håller en grymt hård linje mot folk som uppenbarligen inte ansträngt sig. Lite flummigt men det är vad jag tänkt applicera på SydCon.

-100 - armén är inte målad. Det kommer vara "krav" men väl på plats så är det svårt att hantera.
10 poäng - armén är målad men inte mer än så (3 färger minimum varianter )
20 poäng - det har gjorts en uppenbar ansträngning för att den inte ska se ut som skit
21-29 - finlir
30 - best in show
- Dr Strangelove

#47 dunkelbrink

dunkelbrink

Newbie

• Members
  • Pip
  • 4 Inlägg:

Postad 18 mars 2005 - 17:38

Jag tycker att det tråkigaste med målning är att det är en så pass viktig faktor att det för folk blir ett aktuelt val att köpa en arme.

Poängen med målningen skulle alltså vara att man vill uppmuntra alla delar av hobbyn, så man belönar den så hårt att en del känner sig tvingade att avstå från en del av hobbyn för att de skall ha en chans att vara med och tävla.

Desutom skappar det tråkigare armeer eftersom möjligheterna att förändra sin armee med tiden är mindre (man har ju redan köpt den och man klarar inte av att själv måla upp mer i samma stil)

Både comp och målning borde ha poäng som alla kan nå upp till ganska enkelt. Antingen spelar man mot en okej målad arme eller inte. Man skulle gått kunna använda de system som finns nu men strypa dem tidigare (20 tex för målning).

Sedan kan man ha ett prestige fyllt pris för bästa målade arme tex så att alla som får 20+ (eller vad man nu har för gräns) har nåt att tävla om men jag tror igentligen inte att det behövs.. för de som målar 20+ gjör det för sin egen skull.

#48 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 19 mars 2005 - 13:01

QUOTE (dunkelbrink @ Mar 18 2005, 18:38 )
Jag tycker att det tråkigaste med målning är att det är en så pass viktig faktor att det för folk blir ett aktuelt val att köpa en arme.

Poängen med målningen skulle alltså vara att man vill uppmuntra alla delar av hobbyn, så man belönar den så hårt att en del känner sig tvingade att avstå från en del av hobbyn för att de skall ha en chans att vara med och tävla.

Desutom skappar det tråkigare armeer eftersom möjligheterna att förändra sin armee med tiden är mindre (man har ju redan köpt den och man klarar inte av att själv måla upp mer i samma stil)

Både comp och målning borde ha poäng som alla kan nå upp till ganska enkelt. Antingen spelar man mot en okej målad arme eller inte. Man skulle gått kunna använda de system som finns nu men strypa dem tidigare (20 tex för målning).

Sedan kan man ha ett prestige fyllt pris för bästa målade arme tex så att alla som får 20+ (eller vad man nu har för gräns) har nåt att tävla om men jag tror igentligen inte att det behövs.. för de som målar 20+ gjör det för sin egen skull.

Ja visst är det tråkigt, men så är det i realiteten. Tappar man 5 poäng på målningsbiten så gör det en enorm skillnad. Tappar man 10p är man slagen.

Ta tex David Johansson. Han vann både GothCon och SydCon 2004 tack vare målningspoängen. Hade de inte vart för den hade han kommit fyra resp trea i dessa två tävlingar.

Det är knappast konstigt att vi under dessa omständigheter har flera som betalar för att få armén målad till en nivå de själva inte klarar av att måla den, eftersom man inte automatiskt är en bra målare för att man vill tävla i warhammer och vill ha en rättvis chans.

#49 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 19 mars 2005 - 14:11

QUOTE (dunkelbrink @ Mar 18 2005, 18:38 )
för de som målar 20+ gjör det för sin egen skull.

Jag försöker måla snyggt så motståndaren ska vara fascinerad och sitta och titta på mina modeller så han inte märker när jag fuskar med movement fasen. "Har du kollat min general, byggt den själv av tandpetare och tandkräm. - Nej, vad grymt, var det inte grymt svårt ?"

*flytta fram kroxar 7 tum extra"

"Jo, men så är jag jävligt bra också"
- Dr Strangelove

#50 SajberToent

SajberToent

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 19 mars 2005 - 14:29

Jag är tveksamt inställd till målningsbedömning på turneringar. Jag håller helt med om att det bör vara en viss bedömning som tvingar folk att måla sina arméer, t.ex.
10p om armén är målad, 15p om armén är basad, 20p om domaren märker att lite besvär och möda laggts ner på målningen. Men sedan 20-30 tycker jag känns fel, i såna fall kan man sätta den biten av målningsbedömningen utanför turneringen och självklart t.ex utse en best painted army ändå.

Annars blir det som sagt folk som betalat för att få sina arméer uppmålade och då tycker jag att målningspoängen tappar ännu mer betydelse. Ska någon få en högre placering än någon annan eftersom de hade råd att anställa en kille att måla up deras armé ordentligt? Hmm..

(angående målning, börjar bli kinkig nu.. varit sjuk och inte kunnat måla.. UFF! har 3 plagueriders, 1 chariot of nurgle, 4 plaguebearer standardbearers, 1 daemonprince, 3 terradoner, 1 saurushero och 1 slann att måla!!! Färgen lär inte hunnit torka ens när jag deployar på fredagen)

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 19 mars 2005 - 14:59

Jag är av den meningen med att målningspoängen skall ligga på en hyfsad nivå och enbart räknas till slutpoängen(20-30p) med en best i show utställning av 6-10 armér som dommarna väljer ut för att de är skit snygga och som spelarna sedan får rösta på och den som vinner får ett pris.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#52 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 19 mars 2005 - 21:22

Jo, samma här. Omålade arméer skall förlora stort på det, men vanlig TT-standard skall ge max eller mycket nära max. Därtill skall det finnas ett best army-pris för de som vill anstränga sig riktigt med målningen.

#53 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 mars 2005 - 12:19

Är inne på samma linje, men TT är lågt för maxpoäng tycker jag (beror på hur man definierar det iofs - tre färger brukar vara vad man vanligen förknippar med TT). Någon typ av shading/highlightning bör man kunna kräva av samtliga för hög poäng. Att man sedan ger några poäng till de riktigt snygga arméerna har jag inget emot heller (bara det inte drar iväg - typ 20-25% av maxpoängen). Dessutom bör man ha poäng för enhetlighet för att undvika att spelare lånar in enheter från olika ägare så att de alla var för sig uppfyller kraven men tillsammans på spelbrädet ser ut som en fruktsallad; med olika basningar, färgscheman och målningstekniker.

Så länge det delas ut ett best generalpris så kan man leka lite med målningsbedömning och kompsystem tycker jag. Snygga arméer gör turneringarna roligare precis som balanserade listor gör det. För extrema varianter kommer efter spelarnas reaktioner sanera sig själva.

#54 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 20 mars 2005 - 12:34

Tycker att andelen poäng i förhållande till spelandet är bra som den är.
RTO och QfA har bra mallar som gör att man inte behöver vara någon överdängare att måla för att få hyffsad poäng. Det räcker med att man är noga och tar tid på sig. Jag är ett ypperligt exempel på detta. 25 av 30 på QfA med tanke på att det inte är min konstnärliga halva som dominerar. Det har dock tagit tid och anstränger sig ska man belönas. Kör man med dessa mallar finns ingen som helst anledning att gnälla över orättvisa målningspoäng eller att folk köper sig snygga armeer.

När det gäller Gothcons poäng så verkar den lite mer elitistisk. Att ge extra till tex den absolut snyggaste konverteringen eller den mest fabulösa armen tycker jag inte om. Det är detta som bedöms till bäst målade arme. Alla bör ha möjlighet att ta alla poäng.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#55 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 20 mars 2005 - 13:29

QUOTE (Dakoth @ Mar 20 2005, 13:19 )
Är inne på samma linje, men TT är lågt för maxpoäng tycker jag (beror på hur man definierar det iofs - tre färger brukar vara vad man vanligen förknippar med TT). Någon typ av shading/highlightning bör man kunna kräva av samtliga för hög poäng. Att man sedan ger några poäng till de riktigt snygga arméerna har jag inget emot heller (bara det inte drar iväg - typ 20-25% av maxpoängen). Dessutom bör man ha poäng för enhetlighet för att undvika att spelare lånar in enheter från olika ägare så att de alla var för sig uppfyller kraven men tillsammans på spelbrädet ser ut som en fruktsallad; med olika basningar, färgscheman och målningstekniker.

Syftar du på mig? biggrin.gif

Nej, jag menar mer än 3 färger med TT. Armén skall vara enhetlig, basad och sådär, "se bra ut på avstånd" helt enkelt.

Da'Ghault: Eftersom den tilltänkta domaren hävdade sig ha förhinder (olämpligt planerande när han och hans flickvän skaffade barn) så blev vi tvugna att blixtinkalla två domare, vilkas bedömning varierade kraftigt. Det är alltså tämligen intetsägande att hänvisa till QFA2-mallen. Eftersom RTO inte varit än är det svårt att hänvisa till den med smile.gif Mallarna tenderar vara väldigt lika, det är mer bedömningarna "på plats" som avgör

#56 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 20 mars 2005 - 15:39

Vad jag har förstått så skulle bedömning bli snäll. Antar då att jag fick den snällare bedömningen vilket då skulle föreställa den rätta. Har för mig att jag hade regelhuvuddomaren(Henrik?) som bedömare.

När det RTO är det naturligtvis mallen jag syftar på. Naturligtvis är allt en bedömningsfråga, men tror inte man kan göra den så mycket mer noggrann eller att det behövs. Tar vi denna mall och applicerar på min arme bör jag få mellan 20-25. Har ingen WOWarme, men övriga poäng bör jag kunna ta mycket av med undantag av möjligtvis 'well done conversions'. Har konverteringar, men om de är well done eller inte är upp till domaren. Man kan i princip få 20 poäng bara man målar ordentligt och har en WYSIWYGarme.
Snällare än detta och man kan i princip skippa overall. Best general och overall kommer alltid att bli samma person.

Morgan kunde nästan målat sin arme med tårna och ändå vunnit overall för övrigt.wink.gif

#57 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 20 mars 2005 - 17:11

Jag hoppas sannerligen att det inte var henke som gjorde målningsbedömningen på dig. Inte för att jag misstror hans förmåga att klara den uppgiften, utan för att vi då skulle haft TRE målningsdomare smile.gif För min del får henke gärna göra målningsbedömningar, men för honom liksom andra gäller att jag enbart vill se en enda domare smile.gif

Skillnaden mellan generalship och overall skall huvudsakligen ligga i komp. Målning skall bara ha en sk "negativ" inverkan på resultatet: Man skall genom att måla dåligt kunna måla sig bort från segern, men inte genom att måla exceptionellt bra kunna måla sig till segern som man gör nere i södern.

De flesta tävlingar därnere avgörs mycket mer hemma vid målningsbordet än på tävlingen självt: De som målat lysande gör upp om segern, i viss konkurrens med de som målat bra och spelar MYCKET bättre än dem som målat perfekt.
Vissa hävdar att detta inte stämmer och hänvisar till att målning är mycket mindre del än spelpoäng. Detta beror dock på att de inte riktigt förstår "gummisnoddseffekten" av swiss-systemet och det statistiska utfallet av många deltagare.

#58 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 mars 2005 - 18:23

Du har säkert rätt, men kan du förklara lite mer ingående vad du menar med gummisnoddseffekten och det statistiska utfallet. Intuitivt känns det som att du menar att swissen gör det svårt att ta höga poäng och en med ett gäng bonuspoäng i bagaget kan "segla förbi" de med högst battlepoints i slutet utan att ha mött lika hårt motstånd som dessa. Har jag förstått dig rätt då?

#59 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 20 mars 2005 - 19:05

QUOTE (DGoE @ Mar 20 2005, 17:11 )
Skillnaden mellan generalship och overall skall huvudsakligen ligga i komp.

För mig är komp ett sätt att hålla nere hårda armeer. Så om systemet skulle funka optimalt skulle en 15 komp arme vara lite elakare än en 20 komp arme.
Vilket skulle innebära att det var en sorts handikapp om man körde med en hårdare (detta kommer naturligtvis aldrig vara sant).
För mig låter det som komp plus rena battle points är bästa general. Vad har overall med saken att göra? Inget annat ska ju ha någon större inverkan.

När det gäller målnings för stora inverkan då det är så fruktansvärt orättvist för att vissa målar bättre eller att andra har mer pengar och köper sig en snyggt målad arme. Det finns massa andra orättvisor. Själv har jag tex köpt alla armeböcker. Andra har inte råd med detta. Ska jag då få minuspoäng för att det är så orättvist?
Jag har ställt upp med Dark Elfs i turneringar och ska man se till statistiken vilket jag vet att du gillar DGoE, så är det fruktansvärt svårt att vinna en turnering med Dark Elfs. Ska alla Dark Elfs spela få pluspoäng medans tex Lizards, Undead, Skaven etc får minus.
Vissa armeer är fruktansvärt dyra att peta ihop, men slutresultatet kan bli verkligt stenhårda armeer. Fördel rika igen.
Vissa är genuint trevliga lirare och får mer poäng i Mr Nice Guy delen. Andra klarar inte att förlora. Orättvist för de lätt sura.
Allt är orättvist. Precis som resten av tillvaron. Det är alltid den rika otrevlige skiten som får de vackra flickorna.wink.gif

#60 Sebastian.G

Sebastian.G

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 504 Inlägg:
  • Interests:Warhammer, Poker, Fotboll, Partey, Musik, Psykologi

Postad 20 mars 2005 - 21:11

har ett problem (kanske inte passar in perfekt i denna topicen men det handlar om målning iaf) Iaf. När jag bestämmde mig för att vara med i GothCon sågjorde jag oxå ett par beställningar i god tid för att min armé skulle vara lkar i tid. Nu har det va ngn outrgrundlig anledning blivit fel på beställnigne och jag får den inte för än på måndag (räknade med att få dem i måndags) så i och med detta börjar jag tvivla på att jag hinenr måla klart alkt (kommer dock göra mitt bästa). Men iaf om ett reg inte är helt färdigmålat får jag ändå spela med det? elelr får jag helt enkelt sämre målningsbedömning?
As seen on Facebook.

Där jag är är det alltid bäst.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar