Hoppa till innehåll

Foto

Vampire Counts

• Please log in to reply
207 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:04

Swedish Comp System v1.8.0

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 00:35

Kopierar detta från vanliga komp tråden.

Har spelat med nya VC väldigt mycket och även om den förra mallen var för snäll kanske den här är lite för hård men det är ändå bättre än den förra. Att ghoul king och vampire kompar hårdare är egentligen helt okej fast känns lite konstigt när nästan alla andra figther karaktärer har fått bättre komp. Att Isabella kompar hårdare med Vlad är bra men tycker Konrad kompar för hårt. Konrad och Isabella tål lika mycket och slås lika hårt mot det mesta när Vlad är men samt att Isabella är en magiker. Konrad kan ju bli stupied och frenzy med så han borde sänkas några steg.

Blasphemous Tome är väldigt bra men jag tycker inte den är så farlig om man inte har många magiker. Jag skulle vilja se minus 5 för varje magiker med deras lore efter den andra i arméen. Då får man bättre komp om man har lite magiker men det känns så mycket mer när man spelar med många.

Vill även se ett litet minus på forbidden lore. Jag vet att många andra magiker kan välja lore hur de vill men det känns bättre att kunna göra det för VC på ett sätt som jag inte kan förklara.
David "Dangerous" D

#3 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 08:28

Vill även se ett litet minus på forbidden lore. Jag vet att många andra magiker kan välja lore hur de vill men det känns bättre att kunna göra det för VC på ett sätt som jag inte kan förklara.

Försök, för jag ser det verkligen inte.. Med tillgång till death och shadow har jag svårt att se vilken annan lore dom skulle ha användning för, speciellt när dom måste betala power-poäng för det.

Känns som att forbidden lore mest är för att göra roliga men inte så bra builds, lite trist att straffa det.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#4 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 10:52

Ja, du kan få red fury + Death/Shadow eller inte red fury + nån annan lore. Väldigt svårt att motivera det senare. Vill man ha nåt annat än Vampire Lore så tar man en Necro med Death...

#5 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 13:24

Jag är inte så noga med minus på forbidden lore för jag skulle i så fall vilja ha minus 1 och det kvittar ganska mycket.

Men jag tycker att Konrad ska ner för just nu känns en vanlig vampire minst lika bra.

Tycker även man kan göra om Blasphemous Tome minuset för jag tycker inte det gör så mycket om man har få magiker.
David "Dangerous" D

#6 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 13:43

"Large Targets*
2nd large target -5
3rd large target -10
Each large target after the 3rd -15
*The 2nd Vargulf counts as a large target"

Kan man få veta motiveringen varför large targets förtjänar straff?

//K

#7 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 13:59

Det är nog mest för att man inte ska ta gheist + throne + engine :)

#8 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 15:06

Det är nog mest för att man inte ska ta gheist + throne + engine :)

så man ska inte kunna ta flera saker som är lätta att skjuta ner?...
hmmmm, ibland undrar jag alltså. det är okej enligt metan att ta 1 grej som motståndaren blåser bort med sina 2-3 kanoner, men
när de börjar bli 2 eller 3 saker, så nått faktiskt kan ta sig fram, då blir det för obalanserat!

//K

#9 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 17:57

Kanonerna har också gått upp lite i komp, och saker som engine är inte lätta att blåsa bort, men reg, 5 wounds och lätta att heala (åtminstone om man har blasphemous tome).

Har man flera saker där det krävs specifika svar för att hantera (som kanoner) så blir det naturligtvis mycket jobbigare att när de är flera och man behöver flera av detta specifika svar, och det blir väldigt jobbigt för listor som saknar dessa grejer. Det är precis det tänket dom gör att abominations, sphinxar, trädmäm osv alla har eskalerande straff. VC har många olika typer av hårda "monster", så istället för eskalernade minus på alla olika ställen, som skulle vara superlätta att komma runt och ändå bygga monster-madness listor, så har ett allmänt "large target" minus lagts in.

Erik Aronson

#10 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 19:02

Kanonerna har också gått upp lite i komp, och saker som engine är inte lätta att blåsa bort, men reg, 5 wounds och lätta att heala (åtminstone om man har blasphemous tome).

Har man flera saker där det krävs specifika svar för att hantera (som kanoner) så blir det naturligtvis mycket jobbigare att när de är flera och man behöver flera av detta specifika svar, och det blir väldigt jobbigt för listor som saknar dessa grejer. Det är precis det tänket dom gör att abominations, sphinxar, trädmäm osv alla har eskalerande straff. VC har många olika typer av hårda "monster", så istället för eskalernade minus på alla olika ställen, som skulle vara superlätta att komma runt och ändå bygga monster-madness listor, så har ett allmänt "large target" minus lagts in.

Eftersom eldflaggan knappast är ovanlig så ger inte reg ett speciellt bra skydd.
Sen är det inte många av vc "monster" som vill in i närstrid och gröta, de e mer supportunits - och det är dessutom dessa monster som håller på vc's enda form av shooting?
sen tycker jag de e skumt att jag ska betala ett straff för att ta min andra mortis, sen ska jag ta ett extra straff bara för den är large target. det blir kaka på kaka

//K

#11 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 20:07

sen tycker jag de e skumt att jag ska betala ett straff för att ta min andra mortis, sen ska jag ta ett extra straff bara för den är large target. det blir kaka på kaka

Ah! Det håller jag med om. Det kan mycket väl vara så att man ska ha -20 för mortis och -40 för andra mortis, men det känns konstigt att skriva det som -25 för andra mortis och -15 för andra large target... känns som att om man tog nåt annat (en terrorgheist eller nåt) skulle listan bli bättre men straffas mindre för det?

#12 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 20:42

Förut hade andra mortis -10 extra, nu är 5 av dom flyttade till large target minuset.

Att ha massa saker som man "måste" ha cannons för att döda är så klart bättre än att bara ha en, därav straffet för LT.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#13 Turin Turambar

Turin Turambar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 550 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 20:45

Som sagt, alla arméer har inte kanoner.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens"

*Crusader*

#14 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 23:06

Förut hade andra mortis -10 extra, nu är 5 av dom flyttade till large target minuset.

Att ha massa saker som man "måste" ha cannons för att döda är så klart bättre än att bara ha en, därav straffet för LT.

Tyvärr så håller inte det resonemanget när det gäller chariots skulle jag säga, tar du den i sidan eller rumpan med valfr unit betyder det att den ligger under med -3 i combat ress, gör du nått wound så har den sin fantastiska crew att försöka se till att den inte crumblar i småbitar. detta går att göra med ett block. throne och mortis har inga thunder stomps som försvar heller.

//K

#15 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 07:02

Slutade få din mortis chargad då ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#16 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 07:22

Slutade få din mortis chargad då ;)

Vilket givande inlägg

Vad jag försökte poängtera är att man klarar sig utmärkt utan kanoner.
Jag tror många monster, knights osv skulle klara av att plocka Mortis utan problem.

//K

#17 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 07:52

Om dom får chansen ja, men det vettigaste sättet att spela mortisar är ju att ha dom bakom sin linjer och plocka fram dom i slutet på matchen (tur 4-6) då dom gör som mest skada. För att döda dom innan detta behövs "kanoner" och efter det gör det så otroligt ont att döda dom så att motståndaren oftast inte kan göra det för att dom spränger för mycket.

När det kommer till coven thronen så är detta inte ens ett problem då den slåss väldigt hårt båda åt sidan och framåt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#18 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 07:55

Om dom får chansen ja, men det vettigaste sättet att spela mortisar är ju att ha dom bakom sin linjer och plocka fram dom i slutet på matchen (tur 4-6) då dom gör som mest skada. För att döda dom innan detta behövs "kanoner" och efter det gör det så otroligt ont att döda dom så att motståndaren oftast inte kan göra det för att dom spränger för mycket.

När det kommer till coven thronen så är detta inte ens ett problem då den slåss väldigt hårt båda åt sidan och framåt.

Och enda chansen att döda kanoner är runda 1 eller 2. Innan det blir batalj, INNAN de hinner skjuta bort de stora modellerna som kostar dubbelt så många poäng som de själva. Sedan spelar det ju ingen roll. Skillnaden är att stora grejer måste fram, medans en warmachines kan kampa bakom en av sina units så de inte går att charga.

Vidare köper jag inte att warmachines är det "enda sättet" att ta hand om monster - det är det mest bekväma sättet och det säkraste!

//K

#19 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 08:49

Men just den diskuterade mortis engineen måste ju verkligen inte fram.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#20 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 06 februari 2012 - 09:44

Men just den diskuterade mortis engineen måste ju verkligen inte fram.

Det beror väl vad du jämför med. Visst är det optimalt att få köra in den som en cruiser-missil sista rundan, samtidigt är det rätt mycket som beror på att man skall lyckas med det. Det är fortfarande en chariot som man vill ska slåss! Skrikets range 8 betyder ju att man vill ha dem rätt nära, det samma med buffen.

//K

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar