Hoppa till innehåll

Foto

High Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
148 replies to this topic

#21 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 22:34

Jo, He kompen måste ju ta med i beräkningen att hela deras core sektion är skräp, det gör att man nog kan kompa de bra enheterna lite snällare än man skulle gjort för någon annan bok.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#22 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 21 april 2012 - 06:27

De över 100 poängen man sparar in på att ta savage orcs över WL och det faktum att dom är core är ju inte att underskatta.

High evles får många enheter billigare i komp just därför att det är en generellt kass bok. Mycket dålig core, dåligt med supprt-units, dåligt med skärp-units och det mesta är lite överprissatt gör att man får en arné med dålig synergi och lite för lite armé.

Bortsett från Dennis på wettcon (och han hade inte ens whith lions med sig) tror jag inte higgh elf knappt varit på top 10 på någon kompmalls turnering (vilket är varför dom fått lite snällare komp med varje ny version).

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#23 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 21 april 2012 - 09:28

Makkan: Man har inte råd med 30WL om man vill ha en lista i övrigt. Och om man tar det så straffar man ut sig själv på andra håll. Senast jag mötte en större WL enhet(17+lvl4) så slog jag sönder hela enheten på chargen. Det händer inte mot T4 killar med ett wardsave. Men mot T3 killar som inte får nått save i CC är det ganska lätt. Därför bör de inte gå upp mer.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#24 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 21 april 2012 - 22:26

Nej, jag filar till och från på en HE lista då jag gillar modellerna och verkligen vill måla dem men det faller alltid på att core enheterna har så dålig synergi med special och rare sektionen att jag inte kan få till en lista jag skulle gilla att spela. Boken är näst efter WE den bok som förlorat mest på 8:th. Tyvärr tror jag ingen snäll komp i världen kan rädda den, det enda som är bra är magin och när jag bygger en magi lätt HE lista får jag hög komp utan att ens försöka.

Ett annat problem är att boken verkligen är skriven för slots systemet. I 7:th doldes problemet med HE core av att de behövde färre choices än alla andra. Nu måste de också ta 25% vilket innebär att HE arméerna nu har mer core än i 7:th. Med karaktärerna är det också problem. Vill man få med en Star dragon så gick det tidigare på 2000p men krävs det (om man vill få en vettigt utrustad prins som har en chans att överleva) 2500p då en sådan prins kostar något över 600p. :(

Så för att avsluta detta långa svammel, jag har ingen aning om vad man skulle kunna göra åt HE kompmässigt för att ge dem en bättre chans att placera sig. Snällare komp på allt magi relaterat ? (Haken är bara att då får vi se listor som inte är ett dugg roliga att möta).

PS Tror det som HE skulle behöva vore en faq om att de bara behövde 15% core alternativt en faq som flyttade några av de sällan tagna special valen som Silverhelms och Reavers till core.

#25 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 09:24

har man inte råd med 30 wl menar du poäng mässigt eller komp ? för med tanke på att etc listan som testas just nu har 50st :D hehe

Nerå men jag köper det med att dom har mycket skräp i listan..

Fjugin.. men att dom inte placerat sig ?? nu kommer jag inte ihåg exakt var Reidel hamnade på slättaslaget.. men vet att han var med i topp striden till sista matchen...

Sen ledde dennis gotchon och kom till slut 5a.. och han kom delad 1a wettcon precis som du sa.. (utan att trampa någon på tårna för jag har lite dålig koll.. )

Men Fjugin vilka av dom som vanligtvis placerar sig på toppen har provat highelfs på kompat ? och misslyckats ?

Men alla andra arguemt köper jag och kryper tillbax i min kojja.. jag ville mest väcka lite debatt :D (är ingen erfaren high elf spelare direkt.. men så där allmänt blev jag chockad när jag läste deras komp lite... :D :D ) overt and out tack för all feedback så en ork spelare kunde förstå..

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#26 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 09:37

Om en arme sällan spelas av de spelare som brukar placeras sig top 5 kan det vara ett tecken på att den inte håller måttet.

#27 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 10:17

Fast de HAR ju placerat sig i turneringar och spelats av duktiga spelare. De är utmärkta på att spela hög komp och defensiva listor, vilketgör att sword masters blir svårkompade eftersom de inte passar riktigt in i den spelstilen.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#28 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 10:52

Mmm, det är just problemet. Det är väldigt svårt att spela aggressiva listor. Jag försökte på Slättaslaget med att spela en ganska snäll cav buss lista som gick ut på att springa fram och slåss. Det gick bra mot rätt motstånd men så fort man möter en annan närstridslista blir det riktigt tufft. Jag hade viljat spela med ett par enheter om 14 SM. Men just mellanläget mellan 13 och 20 är helt ovärt att spela. Antingen tar med 12 eller så tar man 21-22. Tycker inte SM är värda sin komp däremellan tyvärr. Jag vill se dem kosta 11-12 för 13-17 och 17-18 för 19-22.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#29 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 10:53

Dennis Palmfist har lyckats bra med HE och sedan vet jag inte mer vilka bra spelare som har lirat med. Ridel lirade de på slättarslaget men det var för han var tvingad till det och han slutade inte så bra.

Men jag tycker det är oviktigt hur det går för bra spelare för de kan komma bra med vilken arme som helst. Det är viktigare att se hur det går för de som inte tillhör bästa.
David "Dangerous" D

#30 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 11:00

Jag håller med dig dyne, kompen är till för alla, men mitt inlägg var svar på hoffas inlägg.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#31 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 035 Inlägg:

Postad 25 april 2012 - 12:22

Jag hade viljat spela med ett par enheter om 14 SM. Men just mellanläget mellan 13 och 20 är helt ovärt att spela. Antingen tar med 12 eller så tar man 21-22. Tycker inte SM är värda sin komp däremellan tyvärr. Jag vill se dem kosta 11-12 för 13-17 och 17-18 för 19-22.

Det är inget unikt för HE enheter, Blackguards är i samma läge och det finns många fler utöver det, i vissa fall vill du inte gå över 8 för då för du ett hårt rappaslag över fingrarna.
Så det är snarare att man kanske behöver se över det i stort i kompen på samma sätt som man nog borde se över warmachines och saves/wardsaves generellt.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#32 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 12:45

Uppdaterat första posten med ändringarna i beta-mallen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#33 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 28 maj 2012 - 00:28

Efter att ha kollat igenom det lite snabbt så tycker jag att spearmen borde kompa samma som sea guards.

Som kompen ser ut just nu så tjänar man på att spela defensiva HE listor och då är sea guards minst lika bra som spearmen.
David "Dangerous" D

#34 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 14:36

Nu tog HE storslam med plats 2,5,7,8 på Gow. Kan det vara läge att se över deras komp ?

#35 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 14:47

Extra minus på Seerstaff + Light? Eskallerande minus för antal light-magiker i armén? Förmodligen i en kombo med Seerstaff då det är tillgången till dubbla banishments som gör den extra bra. Kanske även Radient Gem of Hoeth + Light?
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#36 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 14:55

HE kommer verkligen ses över till nästa mall.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#37 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 15:02

Tror man kommer åt problemet med dubbla banishment med att ge eskallerande minus på fler lightmagiker. Det hårda är just när styrkan börjar krypa upp mot 5-6.

Förening: Timewarp Eskilstuna
Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#38 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 15:24

Skulle va kul att se listorna. För de andra som kommit bra på övriga turneringar har inte varit byggda på light, och vad jag vet så lirar inte mikael light heller.

#39 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 15:25

Lothern sea guard kompar för snällt också. När det gäller magin räcker det nog med ett litet kombominus på många lightmagiker samt ett kombominus på banner of sorcery tillsammans med seerstaff(om man har mer än en magiker)

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#40 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:

Postad 27 augusti 2012 - 15:28

Banner of world dragon borde även ge kombominus med banner of sorcery

Christian Wennberg